غلامعلی جعفرزاده ایمن‎آبادی درباره اهمیت انتخاب دوباره علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس دهم به خبرآنلاین گفت: توانایی و قدرت اداره کردن ۲۹۰ نماینده مجلس بسیار سخت است، آقای لاریجانی تجربه و سابقه اداره مجلس در فضای به شدت چندقطبی را دارد و می تواند جناح‌های داخل مجلس را مدیریت کند.

وی افزود: هر کدام از نمایندگان از یک حوزه انتخابیه با فرهنگ و آداب مخصوص آن منطقه به پارلمان آمده‎اند، ضمن آنکه جزء اقشار مختلف اجتماعی از مهندس، دکتر، معلم و استاد دانشگاه تا کارگر و کارمند هستند. بنابراین همگراکردن همه نمایندگان برای تصمیم گیری گروهی، هنر خاصی می خواهد که فعلا فقط آقای لاریجانی این هنر را دارد.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی یادآور شد: فعلا فقط آقای لاریجانی از قدرت رایزنی با مقامات عالی کشور همچون رهبر معظم انقلاب، قوه قضائیه و دولت برخوردار است. در عرصه بین المللی نیز اعتبار و جایگاه او بین نمایندگان منحصر به فرد و فراتر از رئیس مجلس توصیف می شود؛ تا جایی که حتی با روسای جمهور دیگر کشورها نیز ارتباط دارد.

وی با اشاره به نقش مهم علی لاریجانی در تصمیم گیری های شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی افزود: وقتی جمیع جهات را درنظر بگیریم، به این نتیجه می رسیم که علی لاریجانی برای ریاست مجلس دهم اصلح ترین فرد است.

جعفرزاده درباره انتقاد کواکبیان به علی لاریجانی که گفت «او یک تنه می خواهد مجلس را اداره کند در حالیکه باید سخنگوی مجلس باشد نه رئیس» (اینجا)، بیان کرد: مگر خود کواکبیان سخنگوی مجلس است که به آقای لاریجانی گفت «امیدوارم پیام مجلس را گرفته باشید»؟ کواکبیان برای کرسی ریاست کاندیدا شود، ببینیم چند رأی می آورد! معتقدم در انتخابات هیأت رئیسه، کم لطفی هایی شد و رأی مجلس چنین پیامی که کواکبیان می گوید، نداشت.

وی با بیان اینکه لاریجانی در مدیریت فضای مجلس حس مشارکت جویی بیشتری نسبت به دو رقیب دیگر خود دارد، افزود: اداره مجلس بدون استفاده از همه ظرفیت ها غیرممکن است. اشکالی که اتفاقا ما به آقای عارف گرفتیم، همین بود. خودمحوری و تمامیت خواهی در لیست آقای عارف وجود داشت، می خواستند بقیه گروه ها را حذف کنند و خودشان ۱۲ کرسی هیأت رئیسه را داشته باشند. پایداری ها هم همین رویه را داشتند.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی تأکید کرد: وقتی دو فراکسیون دیگر (ولایی و امید) لیست کامل برای انتخابات سال سوم هیأت رئیسه دادند، فراکسیون مستقلین نیز چاره ای نداشت و مجبور به ارائه لیست کامل مختص به خود شد وگرنه ما مخالف چنین رویه ای بودیم. مگر می شود یک جناح بیاید و هر ۱۲ کرسی هیأت رئیسه را برای خود بخواهد؟

وی با بیان اینکه مدیریت مجلس باید براساس مشارکت همه سلایق انجام شود، افزود: فرض کنید اصلاح طلبان همه ۱۲ کرسی هیأت رئیسه مجلس را بگیرند و پایداری ها پایین بنشینند، مطئمنا پایداری ها، اصلاح طلبان را در اداره مجلس اذیت می کنند و برعکس اگر همه صندلی های هیأت رئیسه در اختیار پایداری ها قرار گیرد، اصلاح طلبان پایداری ها را اذیت می کنند.

جعفرزاده اظهار کرد: البته کسی نمی گوید آقای لاریجانی بدون ایراد و اشکال است، او باید وقت بیشتری را برای نشست با نمایندگان بگذارد و اگر نماینده ای درخواست دیدار کرد سریع باید این امکان برایش فراهم شود؛ چراکه نمایندگان دنبال حل مشکلات شخصی نیستند، بلکه مسائل و امور حوزه انتخابیه خود را پیگیری می کنند.

وی افزود: فرض کنید نماینده ای مشکل حوزه انتخابیه خود را به آقای لاریجانی منتقل کند و آقای لاریجانی با یک تماس تلفنی به وزیر بتواند هماهنگی لازم را برای رسیدگی به موضوع انجام دهد؛ در این صورت دیگر نیازی به طرح سئوال و تذکر و درگیری با وزیر و استیضاح پیش نمی آید.  

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی با اشاره به پررنگ بودن ویژگی نقدپذیری در علی لاریجانی یادآور شد: برای شخص من اتفاق افتاد که به دفتر آقای لاریجانی رفتم و مطالبی را به او اطلاع دادم، به شدت ناراحت شد، افراد مختلفی را صدا کرد و از آنها خواست با پیگیری مسائل را درست کنند. حتی یک مرتبه در موضوعی به من گفت «درست می گویی من اینجا اشتباه کردم» اما ما هم کوتاهی داشتیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.