کوبیچ روز چهارشنبه در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل درخصوص عراق که هم اکنون در حال برگزاری است، افزود: این دولت همچنین باید فارغ از وابستگی های فرقه گرایانه باشد. 

وی گفت رهبران عراق را به تشکیل دولت وحدت ملی که منعکس کننده اراده مردم و بدور از فساد و وابستگی های فرقه گرایانه باشد فرا می خوانیم. 

کوبیچ همچنین با ارائه گزارشی از چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که ۲۲ اردیبهشت در سراسر این کشور برگزار شد گفت: شش حزب (اپوزیسیون) کردستان عراق نسبت به روند انتخابات تشکیک کردند و وضعیت در کرکوک همچنان تنش آلود است و از احزاب عرب و ترکمان در این استان خواهان بازشماری آراء هستند. 

نشست شورای امنیت سازمان ملل درحالی امروز برگزار شده است که چند روز پیش ۱۵۰ نماینده پارلمان عراق در نامه به کوبیچ خواستار مداخله این سازمان درخصوص آنچه تقلب و جابجایی گسترده آراء انتخابات نامیدند، شدند.

پارلمان عراق نیز روز دوشنبه در جلسه تصویب کرد آراء در ۱۰ درصد مراکز رای گیری این کشور بصورت دستی بازشماری شود. 

در این مصوبه آمده است اگر این بازشماری نشانگر بیش از ۲۵ درصد خطا در نتایج اعلام شده باشد باید همه آراء بازشماری شود.

نشست شورای امنیت سازمان ملل در حالی ادامه دارد که ساعتی پیش کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق ابطال آراء در برخی مراکز رای گیری بدلیل تخلفات صورت گرفته را اعلام کرد. 

**اعلام ابطال بخشی از آراء

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که کمیته های فنی و حقوقی که این کمیسیون تشکیل داده، بعد از بررسی های به عمل آمده، نتائج آراء در یک هزار و 21 شعبه رای گیری در داخل و خارج عراق را به خاطر تقلب و تخلف انتخاباتی ابطال کردند. 

یادآور می شود که کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق تعداد کل مراکز رای گیری را 8 هزار و 443 مرکز و بالغ بر 52 هزار شعبه رای گیری اعلام کرده بود که 129 مرکز شامل 66ح شعبه رای گیری در خارج از عراق در 21 کشور دنیا از جمله جمهوری اسلامی ایران دایر شده بود. 

براساس اعلام کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، شعباتی که آراء آنها در داخل عراق ابطال شده شامل 7 شعبه در اربیل، 51 شعبه در الانبار، 17 شعبه در بغداد بخش کرخ، 11 شعبه در استان صلاح الدین و 16 شعبه در استان نینوا است که اعتراض جدی موسوم به 'اعتراض قرمز' حول آنها شده است. 

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق افزوده است که فقط به اعتراضات احزاب سیاسی اکتفا نکرده بلکه کمیته فنی متخصص این کمیسیون، پیرامون دستکاری آراء در برخی شعبات رای گیری دیگر نیز بررسی انجام داده و از دو هزار شعبه مورد بررسی قرار گرفته در داخل عراق، آراء 852 شعبه را نیز باطل کرده است. 

این شعبات شامل اربیل 73 شعبه، الانبار 50 شعبه ، سلیمانیه 96 شعبه، بغداد بخش الرصافه 3 شعبه، بغداد بخش الکرخ 3 شعبه، دهوک 224 شعبه، دیاله 2 شعبه، صلاح الدین 36 شعبه، نینوا 179 شعبه و کرکوک 186 شعبه است. 

مجموع کل شعباتی که کمیته فنی وابسته به کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق نتائج آراء آنها را در داخل عراق ابطال کرده 954 شعبه است که بیشترین شعبات متعلق به استان های اربیل، دهوک سلیمانیه، نینوا، الانبار و کرکوک است. 

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق نیز نتائج آراء در 67 شعبه رای گیری در خارج از عراق شامل 10 شعبه در آلمان، 22 شعبه در اردن، 31 شعبه در آمریکا، 2 شعبه در سوئد، یک شعبه در انگلستان و یک شعبه در ترکیه را ابطال کرده تا در مجموع کل شعبات ابطال شده به یک هزار و 21 شعبه برسد. 

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرده است که کمیته حقیقت یاب این کمیسیون برای بازخواست عوامل مقصر در این تقلب ها و تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است. 

کمیسیون بار دیگر از سالم بودن شمارش الکترونیک آراء دفاع کرده و گفته است که به طور جد به اعتراضات احزاب و نامزدها در خصوص تقلب ها و تخلفات انتخاباتی رسیدگی می کند. 

با ابطال نتائج آراء یک هزار و 21 شعبه رای گیری که اغلب آنها در شمال عراق واقع شده، انتظار می رود که برخی از احزاب کرد و عرب سنی که به طور سنتی این مناطق پایگاه اجتماعی آنها به شمار می رود، دچار ریزش وسیعی در آراء شوند. 

خبرگزاری ها پیشتر در اعلام کرده بودند دستکم 20 نماینده راه یافته به پارلمان در این دوره از انتخابات در صورت ابطال آراء در برخی از شعبات رای گیری در داخل و خارج عراق، از پارلمان کنار گذاشته می شوند. 

در صورت تحقق ابطال آراء، فاصله آرائی سه فهرست انتخابی اول یعنی سائرون (54 کرسی)، الفتح (47 کرسی) و النصر (42 کرسی) با دیگر فهرست های انتخاباتی بیشتر خواهد شد. 

پارلمان عراق دو روز قبل در جلسه ای فوق العاده خواستار ابطال آراء در تعدادی از مراکز و شعبات رای گیری در شمال عراق و همچنین خارج و بازشماری دستی حداقل 10 درصد آراء شده بود. 

چهارمین انتخابات بحث برانگیز پارلمانی عراق در 22 اردیبهشت ماه 97 در سراسر این کشور و 21 کشور خارجی برگزار شد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.