امانوئل مکرون در این نشست خبری با حضور خلیفه حفتر و فائز سراج گفت: تمام تلاش ما این است که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی لیبی در ماه دسامبر برگزار شود و در این باره امروز به توافق های خوبی رسیدیم. 

مکرون گفت: امروز ما کنفرانس بسیار بزرگی را برگزار کردیم که نتایج بسیار مهمی را نیز در برداشت. این کنفرانس نتیجه کار طولانی فائز سراج، همه احزاب لیبی، جامعه بین الملل و به ویژه غسان سلامه نماینده ویژه سازمان ملل متحد در چند ماه گذشته است. 

مکرون ادامه داد: این نشست تاریخی است زیرا همه گروه های درگیر در لیبی در آن حضور دارند و همراهی همه جامعه بین الملل را که از اوضاع لیبی آگاهند، با خود دارند. 

رئیس جمهوری فرانسه افزود: همه ما مسئول هستیم تا هرچه زودتر به راه حلی سیاسی درباره درگیری های جاری در لیبی دست یابیم. نشستی که امروز در پاریس شاهد آن بودیم، نخستین نشست با حضور همه مسئولان و مقامات ارشد لیبی بود که در واقع مرحله ای کلیدی برای سازش در لیبی را رقم زد.

این نخستین بار است که همه رهبران و گروه های فعال در لیبی که حتی ما با برخی از آنها آشنا نبودیم پذیرفتند در کنار هم کار کنند و همه آنها یک بیانیه مشترک را پذیرفتند. 

گروه های مختلف لیبیایی امروز (سه شنبه) در پاریس به توافق رسیدند انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور در ماه دسامبر (آذر /دی) برگزار شود.

انتخابات ریاست جمهوری لیبی در آذرماه برگزار می شود

شخصیت های اثرگذار لیبی و از جمله «فایز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی، «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش لیبی، رئیس مجلس و همچنین رئیس شورای حکومتی که برای نخستین بار به دعوت رئیس جمهوری فرانسه در پاریس جمع شده بودند، در این خصوص به توافق رسیدند.

لیبی از زمان سقوط حکومت معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ میلادی دستخوش جنگ و ناآرامی است. 

این هرج و مرج باعث تقویت گروه های تندرو و تروریستی در این کشور شده و داعش نیز با شکست های پیاپی در عراق و سوریه سعی در تقویت جایگاه خود در این کشور دارد. 

این کشور اکنون دو دولت موازی دارد: دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی بوده و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی (دولت موقت) به ریاست «عبدالله الثنی » که از «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش این کشور حمایت می کند. 

پارلمان لیبی از دولت موقت که در شرق این کشور مستقر است، حمایت می کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.