یک فعال سیاسی گفت: موضوع اصلی کشور ما کم بود آب است؛ خطبای نماز جمعه مسائل واقعی را برای مردم بشکافند و به حکومت راه حل ارائه کنند.

مصطفی هاشمی طبا در نشست سالیانه انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه در سخنانی با عنوان«واقع و مجاز توسعه ایران» اظهار کرد: کشور ما امروز نجات سیاسی و اقتصادی نمی‌خواهد ما نجات سرزمینی می خواهیم، چون اگر ما سرزمینی با خطر زیست محیطی داشته باشیم ، مابقی شرایطمان به باد هوا تبدیل می شود.

وی در ادامه یادآور شد که هدف مشروطه توسعه ایران بود و سپس تاکید کرد: مشروطه خواهان به دنبال توسعه به معنای بهبود شرایط بوده‌اند.

هاشمی طبا با بیان خاطره‌ای از دیدارش با یاسر عرفات گفت: به شوخی به او گفتم شما چرا چنین می‌کنید، او گفت من دنبال یک وجب خاک هستم که پایم را رویش بگذارم. حالا ما خاک را داریم اما مرتب دغدغه سیاسی ایجاد می کنیم که فلان حزب گفت فلان یا بهمان سیاستمدار فلان کار را کرد.

وی ادامه داد: مجله ای از من پرسید نظرت در مورد فیلترتلگرام چیست، گفتم فیلتر باشد یا نباشد مسئله امروز جامعه ما تلگرام نیست، ما نیاز به خاک، هوا و آب داریم. از ۶۰۰ دشت این کشور ۲۰۰ دشت فرو نشسته است. به علت بهره برداری زیاد از آب این دشت ها، مثل یک اسفنج جمع شده اند.

هاشمی طبا گفت: دریاچه هایمان به دلیل ترقی خواهی ما در حال از بین رفتن هستند و تبدیل به شوره زار شده اند. فاضلاب های اهواز را به کارون ریختیم و از همان هم می خوریم. اول هر ترقی باید ببینیم کجا می خواهیم زندگی کنیم. ما در ترقی خواهی سیکل برعکس را طی کردیم. این همه برج ساختیم اما اگر آب نباشد کسی در آن زندگی می کند؟

وی در تشریح منظور خود درباره سیکل برعکس ترقی در کشور افزود: شرایط را طوری چیدیم که از روستاها تا ده سال دیگر مهاجرت می کنند به شهرها، از شهرها آن ها که می توانند مهاجرت می کنند به خارج از کشور. دکتر ستاری در معاونت علمی ریاست جمهوری از کارافرین ها حمایت می‌کند، اما کارافرین ها به دولت و بانک بدهکار هستند، چرا باید چنین باشد؟

هاشمی طبا اظهار کرد: امروز اگر جنبش دانشجویی ما مطالبات پوستر و سیاسی کاری ها داشته باشد خنده دار است. دانشجو باید دغدغه حفظ ایران و بازگشت این کشور به وضعیت اصلی ‌اش را داشته باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اصفهان و یزد مرکز هنر و فرهنگ هستند ببینید سر یک موضوع انتقال آب چه دعوایی میانشان درگرفت. آب مهم‌ترین مسئله امروز است، مابقی مسائل اهمیت ندارد. مسائل سیاسی مهم هستند در جای خود اما اولویت اصلی آب است.

این فعال سیاسی گفت: دعوت شدم به دانشگاه شریف، می گفتند در برنامه ششم یک سوم از آب مناطق جنوب باید از آب شیرین کن تامین شود و ما می خواهیم روی این موضوع فکر کنیم. من گفتم یک سال و نیم از ابلاغ این برنامه گذشته است تازه می خواهید روی این موضع فکر کنید؟ تازه از من که تخصص‌ای در این حوزه ندارم هم دعوت کرده بودند برای سخنرانی. تشخیص اولویت ها نباید برای مسئولین ما سخت باشد .آب را از بین بردیم ، شور کردیم و پشت این اقدامات ما نابودی کشور است.

وی ادامه داد: من نمی گویم که مهم نیست ببینم چه کسی رانت خواری می کند و زد و بند دارد اما با وجود چنین موضوعاتی مهم است که به اصلی ترین موضع کشور یعنی بی آبی توجه کنیم.

هاشمی طبا تصریح کرد: بیش تر برق ما از طریق توربین ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم تولید می شود. امسال اعلام شده است که کمبود برق داریم. برای جبرانش برق کارخانه ها را کم می کنند و تولیدمان هم پایین می آید.

وی ادامه داد: الان همه وزارت خانه ها از حقوق حرف می زنند. همه می گویند حقوقی در کار نیست. همه دنبال معیشت هستند، باور کنید وضعیت معشیت ما از ژاپن بیشتر است. غذا و متراژ زندگی ژاپنی ها از ما کم‌تر است اما پیش‌رفته هستند.

این فعال سیاسی گفت: دانشجویان باید به فکر پیشرفت کشور باشند اگر آن‌ها دغدغه پیشرفت داشته باشند صدای مجلس ودولت هم با آن‌ها همسو می ‌شود.

وی افزود: آن زمانی که دولت باید با مجلس هماهنگ می شد برای حل مشکلات کشور رئیس جمهور گفت تحریم کاغذ پاره‌است، بعد کره جنوبی ما را تحریم کرد و ما جنس کره جنوبی را گران تر از دوبی می خریدیم. باید به ما مدال عقب افتادگی بدهند.

هاشمی طبا خطاب به مسئولین گفت: اگر واقعیت را به مردم توضیح دهند مثل دوران جنگ مردم پای سختی ها می ایستند.

وی اظهار کرد: ترمز اصلی پیشرفت در کشور سیاست های کشور است. وقتی یارانه می دهیم تا مردم راضی شوند، به کشور ضرر می رسانیم، اما وقتی به فکر منافع کشور هستیم آن پول را سرمایه گذاری می کنیم برای مردم تا شغل ایجاد شود.

هاشمی طبا گفت: الان ببینید چه قدر فارغ‌التحصیل بیکار داریم، شغل باید عمومی باشد،نه اینکه مردم برای استخدام دنبال پارتی باشند. چشم انداز خوبی برای کشور نمی بینم. ۱۴۰۴ ما خیلی فرق نمی کند اما ۱۴۵۰ ما خیلی نگران کننده است.

وی در پایان گفت: دانشجویان ، روحانیت و سایرین باید بدیهیات را به هم یادآوری کنند، حکومت هم مجبور می شود به این بدیهیات بپردازد. مطالباتتان را بر اساس بدیهیات و منافع ملی اعلام کنید.خطبای نماز جمعه مسائل واقعی را برای مردم بشکافند و به حکومت راه حل ارائه کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.