فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از برگزاری نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در جمع خبرنگاران، گفت که در درجه نخست حفظ توافق هسته‌ای با ایران از موضوعات مورد بحث در این نشست خواهد بود.

موگرینی ادامه داد: من وزیران را در جریان دیدار خوب کمیسیون مشترک که روز جعمه در وین برگزار شد، قرار می‌دهم. در این نشست کشورهای مانده در توافق هسته‌ای بدون آمریکا در سطح معاونان وزیر با حضور یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یکدیگر دیدار کردند. کسی که برای یازدهمین بار تایید کرد ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل توافق پایبند است.

وی افزود: بنابراین این فرصتی است تا درباره این موضوع و مسائل دیگر همچون ونزوئلا، وضعیت کنونی غزه و جمهوری کنگو بحث و رایزنی داشته باشیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: هیچ‌کس فکر نمی‌کند که این (حفظ توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا) یک کار ساده است اما ما مصمم به انجام آن هستیم.

در نشست روز دوشنبه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا که دقایقی پیش آغاز شده، قرار است درباره سیاست اروپا در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تصمیم‌گیری شود.

پس از اعلام خروج آمریکا از این توافق، ایران از اتحادیه اروپا خواسته است تا تضمین‌های لازم برای برخورداری از منافع اقتصادی مورد انتظار از توافق را بدهد تا تهران در توافق هسته‌ای باقی بماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.