سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اخیراً اعلام کرد که موضوع حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه، در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بررسی و مقرر شده که در قالب طرحی در صحن علنی بررسی شود. قبلاً هم سخنگوی و رئیس سازمان ثبت احوال کشور در مورد تلاش برای حذف کلمه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه خبرهایی داده بود.

 

 اگرچه این موضوع به عنوان خواسته زنان از سازمان ثبت احوال مطرح می‌شود و موافقان آن به تأمین امنیت روانی زنان پس از حذف کلمه طلاق از شناسنامه‌شان اشاره می‌کنند اما رئیس فراکسیون زنان مجلس در این مورد به اعتمادآنلاین می‌گوید: «این کار نه تنها غیراخلاقی است و زمینه فریبکاری را فراهم می‌کند بلکه پاک کردن صورت مسئله است.»

 

او ادامه می‌دهد: «باید توجه داشت که معضل طلاق و آنچه زنان مطلقه از آن رنج می‌برند با حذف یک کلمه از شناسنامه آنها حل نمی‌شود. اگر طلاق یک انگ اجتماعی است که به غلط به وجود آمده است باید تلاش کنیم که از آن انگ‌زدایی کنیم نه اینکه با اقداماتی مثل حذف نام طلاق از شناسنامه زنان مطلقه به صورت رسمی انگ بودن این موضوع را بپذیریم و سعی کنیم که مسئله را پاک کنیم.»

 

به گفته سلحشوری طلاق به عنوان یک اتفاق در زندگی فرد افتاده و برای کاهش مشکلات ناشی از آن باید به حمایت‌های اجتماعی رو آورد. او می‌گوید: «قبول دارم که هنوز جامعه ما به طور کامل طلاق را مخصوصاً در مورد زنان نپذیرفته و زنان مطلقه با مشکلاتی مواجه می‌شوند اما به هر حال باید قبول کنیم که فرد قبلاً ازدواج کرده و طلاق گرفته است. اگر به این فرد کمک کنیم که پنهان‌کاری کند نه تنها برای جامعه خوب نیست بلکه می‌تواند مشکلات دیگری هم برای زنان ایجاد کند.»

 

او به امکان استعلام طلاق افراد در ثبت احوال هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «گفته می‌شود که برای جلوگیری از فریبکاری ثبت احوال می‌تواند امکان استعلام سابقه ازدواج و طلاق افراد را فراهم کند. خود این موضوع هم می‌تواند مشکلاتی به وجود بیاورد و بی‌اعتمادی‌هایی ایجاد کند چون ازدواج باید بر پایه صداقت و راست‌گویی گذاشته شود. به‌جای چنین راه‌حل‌هایی باید تاب‌آوری زنان را بالا ببریم  و با اقدامات فرهنگی و اجتماعی مناسب کاری کنیم که طلاق دیگر یک برچسب نباشد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.