مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آغاز نشست امروز وزرای خارجه اروپایی گفت که حفظ توافق هسته‌ای با ایران از مسایل مهم در دستور کار مذاکرات امروز است.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آغاز نشست امروز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت که موضوع توافق هسته‌ای با ایران در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: «شما می‌دانید که ما در سطح اتحادیه اروپا در حال اجرای مجموعه‌ای از اقدامات هستیم تا مطمئن شویم که توافق هسته‌ای با ایران و سرمایه‌گذاری اقتصادی از جانب اروپا حفظ می‌شود و از جنبه دیگر هم در سطح جهانی مورد حمایت قرار گیرد.»

موگرینی افزود که امروز برای نخستین‌بار از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران درباره این موارد با کشورهای عضو رایزنی می‌شود. به این ترتیب کشورهای عضو می‌توانند به اقدامات در سطح اروپایی کمک کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت که درباره اتفاقاتی که در نشست جمعه گذشته در وین بدون آمریکا و با حضور «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رخ داد هم به وزرا اطلاع رسانی خواهد کرد. موگرینی همچنین اعلام کرد که آژانس برای یازدهمین بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید کرده است.

تحولات درباره ونزوئلا، جمهوری دموکراتیک کنگو و شرایط غزه از دیگر مواردی بود که موگرینی اعلام کرد در نشست امروز به آنها پرداخته می‌شود. این مقام اروپایی گفت که حمایت از تشکیل دو دولت به عنوان راهکار برای حل بحران میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی و اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت مشترک ۲ طرف، موضوعی است که اروپا قویا از آن حمایت می‌کند.

در ادامه خبرنگاری درباره شرایط ایتالیا و بحران سیاسی در این کشور و نگرانی‌ها در سطح اروپا پرسید و موگرینی که خود ایتالیایی است، گفت که با قانون‌اساسی این کشور که قانون محکمی است و با همراهی رئیس‌جمهور این کشور می‌توان در جهت حل بحران و تامین منافع مردم ایتالیا اقدام کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسسش دیگری درباره شرایط غزه هم گفت که با شرکا در منطقه از جمله اردن ، مصر و کشورهای عربی در این مورد کار می‌شود و موضوع انتقال کمک‌های بشردوستانه به منطقه هم پیگیری می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.