هیل گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا عصر یکشنبه در پیامی توئیتری نوشت اف‌بی‌آی به اوباما درباره مداخله اطلاع داده بود اما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا تصمیم گرفت اقدامی نکند چون گمان می‌کرد هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیروز می‌شود.

در توئیت ترامپ آمده است: چرا وقتی اف‌بی‌آی پیش از انتخابات درباره به اصطلاح مداخله روسیه به رئیس‌جمهوری اوباما اطلاع داد، او کاری نکرد؟ چون گمان می‌کرد هیلاری کج و کوله قرار است پیروز شود و دنبال دردسر نمی‌گشت! او مسوول بود، نه من و هیچ کاری نکرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این هم اوباما را به انفعال در برابر گزارش‌های اطلاعاتی خصوصا درباره تقلای روسیه برای مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا متهم کرده بود. با این وجود، این دولت اقداماتی علیه روسیه انجام داد.

مقام‌های اطلاعاتی دولت اوباما به افسر اطلاعاتی روسیه نسبت به مداخله در انتخابات هشدار داد و شخص اوباما به رئیس‌جمهوری روسیه گفت که مداخله نکند. اوباما پس از انتخابات هم تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کرد و شماری از دیپلمات‌های روس را اخراج کرد.

جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا گفت دولت اوباما می‌خواست یک بیانیه دو حزبی مداخله روسیه را محکوم کند اما میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا همکاری نکرد. مقام‌های دولت اوباما هم گفتند نمی‌خواهند عملکردشان به گونه‌ای باشد که ظن حمایت از کلینتون به وجود آید. اوباما هم در دسامبر ۲۰۱۶ تاکید کرد، گمان نمی‌کند که عملکردش باید به گونه‌ای دیگر می‌بود.

در همین حال وکلای ترامپ به این رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به شهادت دادن در پرونده روسیه هشدار دادند. رودی جولیانی، وکیل ترامپ یکشنبه گفت رئیس‌جمهوری آمریکا آماده مصاحبه با تیم تحقیقات شورای ویژه آمریکا به ریاست رابرت مولر است اما وکلای او به دلیل تله‌های حقوقی بالقوه نسبت به انجام این مصاحبه هشدار دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.