رویترز گزارش داد، دولت قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد: محصولاتی که از کشورهای بایکوت کننده وارد می‌شوند و در نتیجه بایکوت شدن قطر نمی‌توانند از سیستم گمرک شورای همکاری خلیج فارس عبور کنند باید تحت بازرسی‌های واردات دقیق و روال گمرکی قرار گیرند.

در این بیانیه آمده است دولت برای حمایت از سلامت مصرف‌کنندگان‌ در قطر و مبارزه با قاچاق کالاها بخشنامه‌ای را برای یافتن تامین‌کنندگان جدید محصولات مختلفی که از این ممنوعیت تحت تاثیر قرار می‌گیرند، صادر کرده است.

روزنامه الوطن به نقل از یک بخشنامه وزارت اقتصاد و بازرگانی قطر نوشت: این وزارتخانه از بازرگانان و فروشگاه‌ها خواسته فروش محصولات وارد شده از این چهار کشور را متوقف کنند و اعلام کرده بازرسان رعایت این سیاست را بررسی خواهند کرد.

امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مصر و بحرین ژوئن سال گذشته با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، روابط دیپلماتیک و حمل و نقل خود را با دوحه قطع کردند. قطر که بسیاری از وارداتش از امارات انجام می‌گیرد و عمده محصولات غذایی تازه خود را از مرز عربستان سعودی دریافت می‌کند اتهامات مذکور را رد کرده است.

واردات قطر در هفته‌های اول بایکوت، حدود ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن کاهش یافته بود، اما از آن زمان به وضعیت عادی بازگشته است، زیرا دوحه منابع جدید محصولات در کشورهایی مانند ترکیه را یافته و مسیرهای کشتیرانی جدیدی را از طریق نقاطی مانند عمان برقرار کرده است. قطر همچنین تلاشی را برای تولید داخلی محصولات از جمله مواد غذایی آغاز کرده است. با این حال از ژوئن سال گذشته برخی از مواد غذایی و محصولات کشورهای بایکوت‌کننده از طریق کشورهای ثالث به قطر راه پیدا کرده‌اند.

سخنگوی دولت قطر از ارائه جزییات امتناع کرده و تنها اظهار کرد: هرگونه واردات به این کشور باید تحت بازرسی‌های وارداتی دقیق قرار گیرد. وی به ارزش محصولاتی که تحت تاثیر ممنوعیت جدید قرار می‌گیرند اشاره‌ای نکرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.