محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نشست امروز کمیسیون های امنیت ملی، اقتصادی و صنایع و معادن مجلس با وزارت ارتباطات و مدیران پیام رسان های داخلی با اشاره به بررسی ابعاد مختلف فعالیت پیام رسان های داخلی در این نشست اظهار داشت: بخشی از جلسه به این مسئله اختصاص داشت که بنا بر سندی که شورای عالی فضای مجازی در جلسات ۳۶ تا ۴۰ خود در خصوص حمایت از پیام رسان های بومی داشته، میزان اقدامات انجام شده در این خصوص بررسی شود.

وی افزود: در این خصوص نمایندگان مجلس از دستگاه هایی که تکالیف خود را در موعد مقرر انجام دادند تشکر کردند و قرار شد دستگاه هایی هم که در انجام تکالیف قانونی خود تأخیر داشتند با کمک مجلس و شورای عالی فضای مجازی به آنها کمک شود تا این بسته های حمایتی به طور کامل پیاده سازی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به مطرح شدن دغدغه های مردم در خصوص پیام رسان های بومی در این نشست تصریح کرد: نمایندگان محترم دغدغه هایشان را در حوزه کیفیت سرویس های ارتباطی داخلی مطرح کردند که نیازمند تقویت جدی است، همچنین بحث اعتماد عمومی و خدشه هایی که در این زمینه وجود دارد، مطرح شد.

آذری جهرمی ادامه داد: مسئله مخاطرات جدی ای که فضای مجازی کشور امروز در حوزه امنیت سایبری با آن مواجه هستند و نیز مسئله استفاده زیاد از فیلترشکن ها، از سوی نمایندگان تذکر داده شد که فضای اجتماعی جامعه را با مشکل مواجه می کند، چرا که با این گستردگی سایر محتواهای غیر مجاز هم در دسترس گروه های مختلف قرار گرفته است.

وی افزود: راهکارهای این مسئله بررسی شد و تدابیری که برای حل مسئله وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا کار به خوبی پیش برود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به مطرح شدن مشکلات پیش روی پیام رسان های داخلی و برنامه های آینده آنها در این حوزه، گفت: بخشی از دغدغه نمایندگان در این حوزه این بود که اگر انحصار خارجی خوب نیست، انحصار داخلی هم نباید باشد و باید یک فضای رقابتی مناسب میان پیام رسان ها وجود داشته باشد.

آذری جهرمی تصریح کرد: در مجموع این جلسه در ۵ محور جمع بندی داشت که مهمترین آن تشکیل یک کارگروه مشترک بین دستگاه هایی بود که در این موضوعات دخیل هستند؛

وی افزود: این کارگروه متشکل از سه کمیسیون مجلس، خود پیام رسان ها و سازمان های درگیر در این حوزه است و در مجموع می توان گفت جلسه سازنده ای بود.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: هم دستگاه‌های اجرایی اعلام آمادگی مجلس را برای حل مسائل پیام‌رسان‌ها متوجه شدند و هم پیام‌رسان‌ها دغدغه‌های مردم را در این زمینه بهتر دریافت کرده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آمار استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی توسط مردم گفت: بعد از فرآیند مهاجرت، یک میلیون نفر کلا تلگرام را حذف کرده‌اند و در حال حاضر نیز مجموعاً هفت میلیون نفر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده‌اند و با توجه به اینکه برخی افراد همزمان چند پیام‌رسان را دارند، در مجموع ۱۰.۵ میلیون نفر مشترک اقدام به نصب فعال پیام‌رسان‌های داخلی کرده‌اند و این پیام‌رسان‌ها نیز ۴۲ گیگابیت بر ثانیه ترافیک کاربران را می‌توانند مدیریت کنند.

آذری جهرمی تصریح کرد: ۲۵ درصد کاربران پیام‌رسان‌های خارجی به پیام‌رسان‌های داخلی مراجعه کرده‌اند و ۷۵ درصد باقی‌مانده نیز یا همچنان در آن پیام‌رسان‌ها باقی مانده‌اند، یا ترجیح داده‌اند از دیگر پیام‌رسان‌ها استفاده کنند، اما روند استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی با شیب خوبی در حال افزایش است و با رعایت مسائلی همچون کیفیت و اعتماد، این وضعیت بهبود خواهد یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.