دریابان کاری آرنبرگ مسئول امورخاورمیانه و ایران در سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین الملل دیدار و گفت وگو کرد.

امیرعبداللهیان در ابتدای این دیدار با اشاره به اوضاع منطقه ای و بین المللی و انتقاد از رفتارهای بی ثبات کننده آمریکا در جهان گفت: آمریکا و برخی از همپیمانانش در منطقه از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با ایجاد و حمایت از تروریسم باعث بی ثباتی و ناامنی در منطقه شده اند.

وی افزود: این در حالی است که دستگاه های امنیتی آمریکا بسیاری از سران داعش را در روزهای پایانی جنگ و شکست این گروهک تروریستی در سوریه و عراق، به برخی پایگاه های نظامی خود منتقل و سپس به شمال افغانستان و مناطقی دیگر در غرب آسیا و شمال آفریقا منتقل کرده اند.

وی با اشاره به اوضاع سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر راه حل سیاسی در سوریه تاکید داشت و اکنون با شکست داعش زمان آن است تا مهمانان ناخوانده خارجی از جمله آمریکا که در این کشور دارای چند پایگاه نظامی است، از سوریه خارج شوند تا مقدمات برگزاری انتخابات آزاد با حضور همه مردم سوریه در این کشور فراهم شود.

وی افزود: مستشاران نظامی ایرانی مبارزه با تروریسم تا زمانی که دولت سوریه نیاز به کمک داشته باشد در کنار سوریه خواهند ماند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در بخش دیگری از سخنان خود اوضاع یمن را خطرناک توصیف کرد و افزود: علاوه بر ابعاد فاجعه انسانی در یمن، تداوم جنگ سعودی علیه یمن، خطر رشد فزاینده تروریسم در جنوب یمن و تهدید امنیت آبراه بین المللی باب المندب را افزایش داده است. یمن باید در مسیر حل سیاسی قرار گیرد و راهکار نظامی از ابتدا شکست خورده است.

وی در پایان این دیدار با اشاره به اوضاع بحرین خواستار اقدام جامعه جهانی برای جلوگیری از نقض سیستماتیک حقوق بشر و توجه اتحادیه اروپا به این موضوع شد.

کاری آرنبرگ مسئول امور خاورمیانه و ایران در سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز با ابراز خرسندی از سفر به کشورمان گفت: نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در کمک به صلح و ثبات در منطقه بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به شکست داعش در سوریه گفت: ما نیز همانند جمهوری اسلامی ایران بر راه حل سیاسی و تعیین آینده سوریه تنها توسط مردم این کشور تاکید داریم.

* مسئول امور غرب آسیا در اتحادیه اروپا : اوضاع انسانی در یمن فاجعه بار است 

این مقام اروپایی در ادامه گفت: اوضاع انسانی در یمن فاجعه بار است و همه گروهها و نهادهای بین المللی باید برای پایان دادن به درگیری و کمک به مردم این کشور اقدام کنند.

وی در پایان این دیدار گفت: کمک جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم تاثیر داشت اما هنوز امکان تولد دوباره تروریسم در منطقه وجود دارد.

مسئول امور خاورمیانه و ایران در سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا ایجاد عزم جهانی را برای از میان برداشتن کامل معضل تروریسم حائز اهمیت خواند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.