محمد سالاری قائم‌مقام دبیرکل حزب همبستگی با اشاره به آخرین وضعیت طرح «پارلمان اصلاحات» در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اظهار داشت: طرح پارلمان اصلاحات، در آخرین جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در سال گذشته، به عنوان یک «ایده» تصویب و بنا شد در کمیته سیاسی شورا مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. همزمان قرار شد تا احزابِ عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، نظرات کارشناسی خود درباره این طرح را به کمیته سیاسی اعلام کنند.

 

وی افزود: در آخرین جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که دو هفته پیش برگزار شد، مقرر شد تا درباره طرح پارلمان اصلاحات، نظر بقیه احزاب و گروه‌ها اخذ و ضمن ارائه آن‌ها به کمیته سیاسی، بحث و بررسی لازم صورت بگیرد. 

 

سالاری تصریح کرد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای اینکه سازوکار شکل‌گیری پارلمان اصلاحات در الویتش باشد، تعجیلی ندارد و بنا دارد فعلا به عنوان یک ایده درباره آن بحث کند.

 

وی با بیان اینکه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، کارنامه بسیاری خوبی در انتخابات‌های گذشته از خود نشان داد، گفت: تا زمانی که این سازوکار موفق باشد و خروجی آن (لیست‌های انتخاباتی) مورد استقبال مردم قرار بگیرد، دلیلی ندارد که سازوکار دیگری را جایگزین آن کنیم.

 

سالاری تصریح کرد: بحث این است که پارلمان اصلاحات، فراتر از شورای عالی سیاستگذاری باشد تا از قِبَل آن بتوان تمام مجموعه اصلاح‌طلبی در مرکز و سایر استان‌ها را پوشش داد اما هنوز شورای هماهنگی و کمیته سیاسی آن، به «طرح اولیه» پارلمان اصلاحات هم دست نیافته‌اند.

 

وی با تاکید بر اینکه ۲ یا ۳ حزب، بیشتر نظرات خود را به طور رسمی درباره طرح پارلمان اصلاحات اعلام نکرده‌اند، گفت: البته نمایندگان احزاب در جلسات مختلف، درباره این طرح نظر می‌دهند اما اینکه به طور رسمی و مدون، طرحی به کمیته سیاسی داده شده باشد، اینطور نبوده است.

 

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: قرار است، طی یک فرایند میان‌مدت و درازمدت روی این طرح(پارلمان اصلاحات) بحث شود تا بشود ظرفیت بیشتری از جریان اصلاح‌طلب را در قالب آن فعال کرد.

 

سالاری در پاسخ به این سوال که نظر «رئیس دولت اصلاحات» درباره طرح پارلمان اصلاحات چیست، اظهار داشت: تا جایی که مطلع هستم، رئیس دولت اصلاحات، در تایید یا رد این طرح صحبتی نداشته اما نظرش این است که به عنوان یک «ایده»، باید در قالب سازوکارهای قانونی جبهه اصلاحات مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره آغاز به کار مجدد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بحثی داشته است گفت: در آخرین جلسه‌ای که داشتیم، نحوه آغاز به کار شورای عالی سیاستگذاری با ترکیبی نسبتا متفاوت - نه با تغییرات زیاد - مورد بحث و بررسی قرار گرفت و احزاب و گروه‌ها، نظراتشان را در این باره اعلام کردند و قرار شد تا شورای هماهنگی، هم با شورای عالی و هم با مجموعه کسانی که صاحب نظر هستند، تبادل نظر داشته باشد.

 

قائم مقام حزب همبستگی با بیان اینکه اکثریت اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، با تداوم فعالیت‌های شورای عالی موافق هستند گفت: اقلیتی هم هستند که مخالفند و مخالفت‌شان، بیشتر در شیوه‌ها و ساختار شکل‌گیری شورای عالی‌ست. مخالفین، معتقدند افراد حقیقیِ عضو شورای عالی باید از سوی احزاب و گروه‌های سیاسی شناسنامه‌دار معرفی شوند و به طور کلی، احزاب باید محور فعالیت‌ها باشند. 

 

سالاری تاکید کرد: مخالفین می‌گویند، افراد حقیقی که به شورای عالی معرفی می‌شوند، نباید در احزاب حضور داشته باشند بلکه باید افراد تاثیرگذاری باشند که حضورشان در شورا، حداقل به اندازه احزاب، در جامعه مقبولیت داشته باشد تا از این طریق، ظرفیت نفوذ جریان اصلاحات افزایش یابد. 

 

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا آغاز به کار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، نیازمند مصوبه از سوی شورای هماهنگی است گفت: در آستانه انتخابات مجلس دهم، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات طی مصوبه‌ای که مورد تایید افراد ذی‌نفوذ جریان اصلاحات از جمله خاتمی قرار گرفت، تصمیم گرفت شورای عالی اصلاح‌طلبان را شکل بدهد؛ آن مصوبه همچنان به قوت خود باقی است.

 

سالاری گفت: اگر قرار است در ترکیب شورای عالی اصلاح‌طلبان تغییراتی صورت بگیرد، قاعدتا باید نظر شورای هماهنگی هم اخذ شود اما این طور نیست که برای آغاز به کار مجدد آن(شورای عالی اصلاح‌طلبان) نیاز به مصوبه جدیدی باشد. چون تداوم کار شورای عالی اصلاح‌طلبان، مورد تایید شورای هماهنگی است، تجدید فعالیت‌های آن هم نیازمند مصوبه جدید نخواهد بود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.