آلکساندر نواک شنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسی ار.ب.کا در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است براثر تحریم ایران، روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت از بازار جهانی کاهش یابد، اظهار داشت: معتقدم که این رقم به مراتب کمتر خواهد بود.

وی افزود: وضعیت تا اندازه زیادی به واردکنندگان نفت ایران بستگی دارد که بخش عمده آنها در شرایط کنونی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام قرار دارند.

وزیر انرژی روسیه گفت: معتقدم که تحریم ها تاثیری زیادی بر تولید نفت ایران ندارد و ممکن است حداکثر ۱۰ درصد از تولید نفت ایران کاهش یابد.

**بهای نفت بین ۶۵ تا ۷۵ دلار خواهد بود

وزیر انرژی روسیه پیش بینی کرد که بهای نفت در بازار جهانی تا پایان امسال بین ۶۵ تا ۷۵ دلار برای هر بشکه خواهد بود.

وی افزود: طیف بهای نفت در بازار جهانی تا پایان سال ۲۰۱۸ بین بشکه ای ۶۵ تا ۷۵ دلار خواهد بود.

**تولید نفت به تدریج افزایش می یابد

وزیر انرژی روسیه با اشاره به دیدار با وزیر نفت عربستان سعودی که روز جمعه در سن پترزبورگ برگزار شد، خاطرنشان کرد که در نشست ماه ژوئن اوپک ممکن است تصمیم برای افزایش تدریجی و شناور تولید نفت گرفته شود.

نواک همچنین در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ که در حاشیه همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ برگزار شد، گفت که زمان آن فرا رسیده که بتدریج از توافق با اوپک خارج شویم.

وی درباره افزایش تولید نفت افزود: لازم نیست که این اقدام فوری و سریع صورت گیرد زیرا چنین اقدامی در سال ۲۰۱۴ منجر به سقوط بهای نفت در بازار جهانی شد.

نواک تصریح کرد: وضعیت بازار جهانی تثبیت یافته و درحالی که سال گذشته بهای نفت بشکه ای ۵۰ دلار بود هم اینک به ۷۸ دلار رسیده است. ریسکی که در رابطه با برجام وجود دارد و احتمال کاهش تولید نفت بر بهای آن در بازار جهانی تاثیر (مثبت) می گذارد.

به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذر) ۱۳۹۵ خود در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالارفتن سطح قیمت ها کمک کند.

براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.

ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.

۱۴ کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند.

اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه ۱۳۹۵، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.

این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.

توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید شده است و همه کشورهای عضو موظف به تبعیت از آن هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.