اصغر جهانگیر در مراسم افتتاح کارخانه گلاب‌گیری و بسته بندی آب معدنی در شهر بردسیر کرمان گفت: پدیده جرم یکی از مهمترین معضلات جوامع است که قدمت دیرینه  دارد و در هر برهه‌ای راه‌های مختلفی برای مقابله با آن توسط بشر اجرا شده است.

وی افزود: یکی از شیوه های مهار جرم در جوامع بحث زندان است تا از انتقام کور و فردی جلوگیری شود و امنیت جوامع تامین شود.

رئیس سازمان زندان ها تصریح کرد: اگر چه حبس مجرمین و ناامن کنندگان جامعه یکی از راه های مقابله با پدیده جرم است اما به طبع خود مشکلاتی را برای زندانی و خانواده او نیز فراهم می نماید.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضائیه اظهار داشت: زندانی با ورود به زندان نقش های خود در جامعه و خانواده از جمله نقش همسری، پدری و … را از دست می دهد. از دست دادن نقش ها برای یک فرد، زمینه را برای بروز جرم فراهم می نماید بنابراین بحث مجازات های جایگزین برای کاهش آسیب های زندان مطرح شده است.

این مقام ارشد قضایی ادامه داد: تلاش می کنیم تا جمعیت کیفری را کاهش دهیم که این مهم دغدغه مسئولین عالی نظام از جمله مقام معظم رهبری می باشد.

وی در ادامه گفت: در کنار زندانیان، مساله خانواده آنان است که هیچ نقشی در  وقوع جرم ندارند.

جهانگیر افزود: این ها کسانی هستند که در جامعه دچار بحران می شوند از جمله در حوزه تحصیل فرزندان و نحوه برخورد جامعه با آنان که متاسفانه به تدریج در بعضی از خانواده ها زمینه بزهکاری را فراهم می نماید.

وی گفت: یکی از مسئولیت های ما برای جلوگیری از توسعه چرخه جرم حمایت از این خانواده ها است.

رئیس سازمان زندان ها بیان داشت: اگر در همسایگی ما کسی از خانواده زندانیان وجود دارد باید از آنان حمایت کنیم چرا که این حمایت کمک به توسعه امنیت اجتماعی است.

جهانگیر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال ۸۸ با پیگیری های سازمان زندان ها، روز پنجم خرداد به عنوان روز ملی نسیم مهر نامگذاری شد.

وی بیان داشت: برای گرامیداشت این روز باید موضوع حمایت از خانواده زندانیان را به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه کنیم تا این خانواده ها آسیب های مضاعف پیدا نکنند.

جهانگیر گفت: در طول تاریخ گرانبهای انقلاب اسلامی هر جا که مردم در صحنه حضور داشتند حماسه آفریدند. حضور مردم می تواند گره های بزرگ را باز کند.

وی ادامه داد: با کمک به خانواده زندانیان نشاط معنوی در افراد جامعه زیاد می شود و در نهایت آثار آن را در زندگی می بینیم.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه ادامه داد: خداوند خیر مطلق است و هر قدمی که به سوی او بر می داریم خداگونه تر می شویم و ماه رمضان فرصت مغتنمی برای این کار است.

وی تصریح کرد: کمک ها صرفاً مادی نیست بلکه با حمایت های معنوی نیز می توانیم در کاهش آلام نیازمندان جامعه مشارکت کنیم.

جهانگیر ادامه داد: امروز مساله بیکاری یکی از دلایل وقوع جرم در جامعه است بطوری که می بینیم هشتاد درصد زندانیان افراد فقیر و نیازمند و اغلب بیکار هستند.

وی افزود: وقتی خانواده ای با وجود سرپرست دچار مشکلات زیاد است با ورود سرپرست به زندان این مشکلات برای آنان دو چندان می شود.

جهانگیر اظهار داشت: میانگین زندانیان متاهل در استان کرمان هفتاد درصد است و اولین جرم استان مواد مخدر است که بخش زیادی از زندانیان را به خود اختصاص داده است.

وی بیان داشت: شش درصد زندانیان استان را زنان تشکیل می دهند که نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

رئیس سازمان زندان ها ادامه داد:ورود یک زن به زندان آسیب های بیشتری را متوجه خانواده و در نهایت جامعه می کند.

جهانگیر در پایان از تمامی خیرین که در حمایت از خانواده های زندانیان تلاش می کنند تقدیر نمود.

گفتنی است در این مراسم جمعی از مقامات ارشد استانی و شهرستان بردسیر کرمان حضور داشتند.

در پایان این مراسم از تعدادی از نیکوکاران و خیرین قدردانی بعمل آمد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.