توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال ۱۳۹۴ (چهاردهم ژوئیه ۲۰۱۵) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.

با اجرای برجام از دی ماه ۱۳۹۴، مقام های ایرانی بارها به کارشکنی های طرف مقابل بویژه آمریکا برای اموری مانند ارتباط های مالی و تجاری اعتراض کرده اند.

«دونالد ترامپ» که از بهمن سال ۱۳۹۵ به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام کرد.

به گزارش شنبه تارنمای وزارت نفت، افزایش صادرات نفت یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تحقق یافته پس از توافق برجام بود.

با اجرای برجام در دی‌ماه ۱۳۹۴ روند صعودی صادرات نفت آغاز شد و میانگین صادرات نفت خام ایران در سال ۱۳۹۵ به ۲ میلیون و ۹۰ هزار بشکه و در سال ۱۳۹۶ به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز رسید.

صادرات نفت خام ایران در سال ۱۳۹۱ به پایین‌ترین میزان یعنی یک میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.

شرکت ملی نفت ایران همچنین فروردین ماه امسال رکورد جدیدی از صادرات نفت خام را به میزان ۲ میلیون و ۶۱۷ هزار بشکه در روز ثبت کرد. پیش از این، بیشترین رقم صادرات نفت خام در اکتبر ۲۰۱۶ با رقم ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار بشکه ثبت شده بود.

کشورهای آسیایی و مشتریان سنتی نفت ایران شامل چین، هند، کره جنوبی و ژاپن بیش از ۶۰ درصد نفت ایران را در ماه آوریل امسال (فروردین- اردیبهشت ماه) خریدند. چین و هند با خرید حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه، عنوان ۲ مشتری عمده نفت ایران را به نام خود ثبت کردند.

شرکت‌های اروپایی مانند توتال، شل، انی، ساراس، هلنیک پترولیوم و غیره نیز حدود ۴۰ درصد نفت ایران را در ماه آوریل دریافت کردند.

امروز اعلام شد میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به هجدهم مه (بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه) با ۲ دلار و ۸۱ سنت افزایش، به ۷۶ دلار و ۶۰ سنت برای هر بشکه رسید که بیشترین رشد قیمت را در میان انواع نفت های شاخص داشته است.

میانگین قیمت نفت سبک ایران از آغاز امسال تا پایان بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه، ۶۶ دلار و ۹۱ سنت برای هر بشکه بود.

میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در دوره مورد بررسی نیز ۲ دلار و ۳ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به ۷۳ دلار و ۵۸ سنت رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.