دکتر حمیدرضا ضیایی با اشاره به اینکه در طب نوین خیلی از بیماری‌ها مانند کبد چرب، دیابت، فشار خون و... درمان قطعی ندارد، اظهار داشت: به عنوان مثال در مورد بیماری دیابت که دو نوع دارد، در هر نوع داروهای مختلفی برای بیمار تجویز می‌شود اما با خوردن این داروها بیمار هرگز درمان نمی‌شود و باید تا آخر عمر از آن داروها استفاده شود.

وی ادامه داد: در پزشکی نوین به این روش "کانزرواتیو" یا نگاهدارنده می‌گوییم اما در طب سنتی - ایرانی؛ ما می‌گوییم با خوردن غذاهای سالم و انسولین ساز مانند سیب ارگانیک با پوست، می‌توان انسولین را در بدن ایجاد کنیم یا با خوردن نان گندم سبوس دار ارگانیک که ماده فیتوکمیکال دارد و باعث انسولین سازی می‌شود، می‌توان دیابت را تحت کنترل قرار داد.

این مشاور تغذیه تاکید کرد: غذاهای ارگانیک می‌توانند جانشین داروهای شیمیایی باشند. ما در طب نوین فقط درمان نگاهدارنده می‌کنیم اما اگر مردم بدانند و آگاهی پیدا کنند که می‌توان با تغذیه سالم و ارگانیک بیماری را زیر ساختی و زیربنایی درمان کرد هرگز از مواد غذایی غیر ارگانیک و غیرطبیعی استفاده نمی‌کنند.

ضیایی توضیح داد: یک آگاهی پایه و عمومی داریم و یک آگاهی تخصصی. به عنوان مثال مردم می‌دانند که اکثر خوراکی‌های رایج در جامعه ارگانیک نیست زیرا با کودهای شیمیایی تولید می‌شوند. خداوند در قرآن فرموده است: ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس...، یعنی فساد در خشکی و دریا به دست شما مردم ظاهر می‌شود. یعنی خودمان خودمان را مریض می‌کنیم.

وی توضیح داد: ۳۰ سال پیش من به عنوان دانشجوی پزشکی به دنبال کسی می‌گشتم که بیماری کبد چرب داشته باشد، اما امروز تعداد زیادی از مردم ما دچار بیماری کبد چرب هستند؛ این بیماری از طریق واکسن به مردم منتقل نشده بلکه در اثر استفاده از مواد غذایی غیرسالم و تولید شده با کودهای شیمیایی ایجاد شده است. بیماری کبد چرب درد ندارد و پنهان است و حتی ممکن است شخص متوجه بیماری خود نباشد.

ضیایی عنوان کرد: با این وضعیت متاسفانه تا ۱۰ سال آینده ۵ تا ۱۰ درصد این بیماران به سرطان کبد مبتلا می‌شوند. به همین دلیل ما بر اصلاح سبک تغذیه مردم اصرار داریم.

وی گفت: متاسفانه مردم برای سلامت تغذیه خود اهمیت قائل نیستند و این مسئله در اولویت آنها قرار ندارد. توصیه من به مردم این است که اگر سن آنها زیر ۴۵ سال است و دچار بیماری‌های چربی، کلسترول و... نیستند از روغن‌های زیتون، کنجد و کره گاوی و اگر بالای ۴۵ سال سن دارند فقط از روغن‌های کنجد و زیتون استفاده کنند.

گفتنی است، دومین جشنواره طعم سلامت به همت مرکز فرهنگی تحقیقاتی غذای سالم با همکاری برج میلاد و اداره کل طب ایرانی وزارت بهداشت با شعار "پس انداز سلامتی با غذای سالم" در راستای تحقق طرح تحول سلامت در بُعد اصلاح سبک تغذیه و حمایت از کالای ایرانی همزمان با ماه مبارک رمضان آغاز شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. ارائه مشاوره طب سنتی - ایرانی، مشاوره تغذیه، مزاج شناسی و عنبیه شناسی از دیگر امکاناتی است که بازدیدکنندگان می‌توانند به صورت رایگان از آن بهره مند شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.