پایگاه اینترنتی &#۳۹;پلتیکو&#۳۹; در گزارشی که روز شنبه در رسانه های عراق بازتاب یافت نوشت، مک کین در خاطرات تازه منتشر شده اش، اعتراف کرده است که جنگ عراق یک اشتباه بود و وی بخشی از سرزنش های مربوط به آن را متوجه خود می داند.

مک کین که از سرسخت ترین طرفداران جنگ عراق بود اکنون و در اوج بیماری سرطان مغزی می گوید: نمی توان به جنگ عراق، نامی جز یک اشتباه بزرگ نهاد و بطور قطع من باید بخشی از سرزنش های آن را متحمل شوم.

این سناتور جمهوری خواه آمریکا گفت: پس از خارج شدن از جنگ افغانستان خیلی زود قانع شدم که ما توانایی پیروزی در جنگ عراق را نیز داریم و بر همین اساس وارد جنگ شدیم.

نامزد ریاست جمهوری و رقیب باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ افزود: در جنگ عراق به دلیل استفاده از راهبرد بکارگیری نیروی نظامی فراوان، پیروز شدیم که من هر آنچه داشتم از جمله آرزوی پست ریاست جمهوری را فدای تحقق این امر کردم.

به نوشته پلتیکو، مک کین یکی از جدی ترین طرفداران حمله به عراق بود و این حمایت حتی پس از این که نادرست بودن ادعای آمریکا مبنی بر تلاش برای برقراری دموکراسی در عراق آشکار و نیز مشخص شد که این جنگ صدها هزار قربانی خواهد داشت، نیز ادامه یافت.

درپی حمله نظامی آمریکا و کشورهای متحد آن و تغییر نظام سیاسی در این کشور، (۲۰ فروردین ۱۳۸۲) سیر جدیدی از خشونت ها و درگیریهای قومی و مذهبی در عراق ریشه گرفت.

دو توجیه عمده برای آغاز این جنگ توسط جرج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا یکی رابطه صدام حسین با القاعده و دیگری نابود کردن سلاح‌های کشتار جمعی عراق بود.

بوش همچنین بطور صریح اعلام کرد که دنبال برقراری دموکراسی در عراق است.

مقامات عراق هنگام خروج رسمی نیروهای نظامی آمریکا از این کشور در سال ۲۰۱۱ اعلام کردند این جنگ حدود ۷۵۰ میلیار دلار و بیش از چهار و ۴۰۰ کشته و ۳۲ هزار زخمی روی دست آمریکا گذاشته است.

در همین زمان مسوولان وقت عراق آمار کشته شدگان عراقی را بیش از ۱۰۰ هزار نفر اعلام کردند.

مک کین (۸۲ ساله) از سال ۱۹۸۷ یک کرسی در سنای آمریکا از ایالت اریزونا را به خود اختصاص داده است.

نیروهای نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۴ این بار به بهانه جنگ با گروهک تروریستی تکفیری داعش و زیر نام &#۳۹;ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در عراق و سوریه&#۳۹; به عراق بازگشتند و این حضور همچنان با هزاران نیروی نظامی و برغم مخالفت گسترده مردم و سیاستمداران این کشور ادامه دارد.

اظهارات تازه جان مک کین در حالی است که این روزها همفکران او در کاخ سفید موج جدیدی از هراس افکنی و فضای جنگ طلبانه را بویژه در منطقه خاورمیانه به راه انداخته اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.