دکتر سید جمال‌الدین حسینی با تأکید بر این‌که اولین و آخرین تصمیم گیرنده برای سلامتی هر بیمار در رابطه با تکلیف روزه‌داری، پزشک مربوطه‌ی هر بیمار است، افزود: بیماری‎هایی که در این مصاحبه ذکر می‌کنیم، صرفاً اسامی بیماری‌هایی است که نباید به طور خودسرانه روزه بگیرند و باید برای روزه گرفتن حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

وی افزود: بیمارانی که در کیسه‌ی صفرای خود سنگ دارند، حتی اگر به پزشک هم دسترسی نداشته باشند می‌توانند با رعایت اصول تغذیه‌ای روزه بگیرند، اما یک سری از بیماران حتما باید با نظر پزشک مربوطه‌ی خود، روزه بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه خانم‌های باردار در اواخر حاملگی به ویژه در بارداری‌های پرخطر و عارضه‌دار، حتماً باید با نظر پزشک خود روزه بگیرند، افزود: بیمارانی که دارای سنگ کلیه‌های شدید و جدی(صعب العلاج)، بیمارانی که اخیراً سکته قلبی و سکته مغزی کرده‌اند، بیمارانی که اخیرا از "آی سی یو" ترخیص شده‌اند، بیماران دارای فشار خون‌های غیرقابل کنترل، بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و دیابت نوع دو غیرقابل کنترل و بیماران دارای سرع شدید که در طول روز مکررا تشنج می‌کنند، از جمله بیمارانی هستند که برای روزه گرفتن باید با پزشک خود مشورت کرده هرگز بطور خودسرانه روزه نگیرند.

حسینی با بیان این‌که زخم معده مانع روزه گرفتن نیست، افزود: زخم‌های معده‌ی فعال، شدید و خونریزی‌دهنده و بیمارانی که احتمال خونریزی معده دارند نباید بدون تشخیص پزشک خود، روزه بگیرند! اما بیمارانی که مبتلا به زخم معده‌های خفیف هستند، می‌توانند روزه بگیرند.

«شیردهی» مانعی برای روزه گرفتن نیست

وی با تأکید بر این‌که عمل «شیردهی» برای مادران مانع روزه گرفتن نیست، خاطرنشان کرد: مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند باید با رعایت اصول صحیح تغذیه‌ای در وعده‌های افطار و سحری، روزه بگیرند و در طول به نوزاد خود نیز شیر دهند.

حسینی افزود: فرآیند تولید شیر مادر، یک الی دو ساعته نبوده و مادران در بازه‌ی زمانی بین افطار و سحری می‌توانند بطور کامل تغذیه کند.

وی در خصوص روزه‌داری در زنان باردار نیز گفت: زنان باردار در ماه‌های اول بارداری به راحتی می‌توانند روزه بگیرند و این موضوع تکلیف روزه‌داری را از دوش وی برنمی‌دارد اما در سه ماهه‌ی سوم بارداری، بارداری‌های پرخطر و در مسمویت‌های حاملگی، افراد نباید روزه بگیرند و باید در این رابطه حتما با پزشک خود مشورت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.