ملک مطیعی طی هفته گذشته به دلیل نارسایی کلیه و تنگی نفس در بیمارستان آتیه بستری شده بود.

ناصر ملک‌مطیعی پس از انقلاب فعالیت اندکی در عرصه سینما داشته و آخرین فعالیت وی در فیلم سینمایی «نقش نگار» به کارگردانی علی عطشانی بود که در سال ۱۳۹۲ تولید شد ام هنوز اکران عمومی نشده است.

چند ماه پیش، ماجرای حضور او در تلویزیون و در نهایت عدم اجازه پخش به برنامه هایی که ملک مطیعی در آن حضور داشت، حاشیه ساز شده بود.

در زیر، واکنش چهره های مشهور به درگذشت ناصر ملک مطیعی را مرور می کنیم.

بهرنگ علوی: بلند شو فرمون؛ که قیصر برادرت تنهاست

بهرنگ علوی نوشت: بلند شو مَرد ، بلند شو دوباره بریم شمال ، بلند شو دوباره از ته دل بخند ، بلند شو برامون حافظ و سعدی بخون ، بلند شو برامون درد و دل کن ، بلند شو برامون از خاطره سالها خون دل خوردن بگو ، بلند شو فرمون که قیصر برادرت تنهاست ، بلند شو که صدای پای مهدی پاشنه طلا ، هنوز توو کوچه های این شهر داره میاد ، بلند شو قرصاتو برامون بشمار ، بلند شو برامون غزل بخوووون اما نه غزل خداحافظی ...ای واااااای دلم ....

مجید مظفری: الگوی صبر و ایستادگی بود

مجید مظفری نوشت: عروج مرد سینمای ایران را به خانواده ملک مطیعی و خانواده سینما و هموطنانم تسلیت نمیگویم.... او همواره زنده است.... امیدوارم خدا به همه ما صبر دهد ، همانطور که ایشان خود الگوی صبر و ایستادگی بود.

حمید فرخ نژاد: دلشکسته رفتی فرمون خان

حمید فرخ نژاد نوشت : دلشکسته رفتی فرمون خان.....

شهره سلطانی: گفتید «از این مردم خجالت می‌کشم»

شهره سلطانی نوشت: گفتید ؛ به این مردم بدهکارین . گفتم ؛ ما به شما بدهکاریم ، گفتم خیلی ها به شما بدهکارن .گفتید ؛ از این مردم خجالت می کشم .

گفتم ؛ ما باید از روی شما خجالت بکشیم . گفتم اونا باید خجالت بکشن . درست نیست بدهیمونو نداده مارو ترک کنید . درست نیست هنوز ... باور نمیکنم ، همه چی دروغه ...

امین حیایی: اسطوره بی‌تکرار، آرامشت ابدی!

امین حیایی نوشت: «درد تنها واژه‌ای‌ست که با نگارش عمقش مشخص نخواهد شد بلکه از راه که می‌رسد خاطره‌هایت را زنده می‌کند و به یکباره در قلبت سوزش آن را حس می‌کنی و امشب با نهایت دردی که در سینه داریم به سوگ هنرمندی خواهیم نشست که با رفتنش به ما ثابت کرد قدر آنها را نمی‌دانیم و یکی پس از دیگری در کنج دلتنگی‌هایشان آسمان هنر را ترک می‌کنند. ناصرخان ملک مطیعی اسطوره بی‌تکرار آرامشت ابدی! روحت شاد.»

سالار عقیلی: از کاروان چه ماند جز آتشی به منزل

سالار عقیلی نوشت: «از کاروان چه ماند جز آتشی به منزل باورش سخت است و دردناک. ولی دیگر سینما و هنر ایران نام بزرگت را با زنده‌یاد خواهد نوشت. نام بزرگ‌مردی که اسطوره مردانگی و عشق به مردمانش بود. آری سخت است ... با نهایت تاسف و اندوه فراوان لحظاتی پیش بزرگ‌مرد سینمای ایران استاد ناصر ملک مطیعی، بعد از تحمل مدت‌ها بیماری و نامهربانی از میانمان پرکشید. این ضایعه دردناک را به خانواده محترم ایشان و سینمای ایران و مردم بزرگوار ایران تسلیت عرض می‌کنم .. هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ثبت است بر جریده عالم دوام ما.»

سامان مقدم: آنهایی که در دل مردم جای دارند نیازی به تبلیغ ندارند

سامان مقدم نوشت: «واقعا گوینده خبر چی می‌خواد بگه؟ ناصر ملک مطیعی بازیگر پیش از انقلاب که چهل سال ممنوع‌التصویر بوده؛ درگذشت!؟؟ شرم‌آوره .. بهتره سکوت کنید و این مرگ را هم نادیده بگیرید. آنهایی که در دل مردم جای دارند نیازی به تبلیغ و فاتحه‌خوانی شما ندارند.»

حبیب رضایی: یاران عزیز آن طرف بیشترند

حبیب رضایی نوشت: «در نگاهشان می خواندیم و حالا چه مصداق تلخی دارد اینکه: در غربت مرگ ؛ بیم تنهایی نیست .... یاران عزیز آن طرف بیشترند... روسیاهی ماند بر کارنامه قطور روسیاهان... خدایش رحمت کند و برما رحم... همین»

گلزار: هنوز نقش اصلی خاطرات مردمی

محمدرضا گلزار نوشت: «خداحافظ فرمون خان، خداحافظ مرد، خداحافظ اسطوره صبر و بزرگی ، روحت شاد بعد از چهل سال هنوز نقش اصلی خاطرات مردمی»

مهتاب کرامتی: بزرگی کرد و بزرگ ماند و جاودانه

مهتاب کرامتی نوشت: «دل شکوندن تقاص داره بی‌تردید،،،، ناصر ملک مطیعی عزیز همیشه تو قلبمون بوده و هست، چه وقتی که روی پرده سینما می‌درخشید و چه وقتی که به ناحق دلش رو شکوندن و خونه‌نشینش کردند و چقدر مرد بود و صبوری کرد، بزرگی کرد و بزرگ موند و جاودانه .....روحتون شاد که شما تا ابد زنده‌اید.»

گوهر خیراندیش: بجاى دیالوگ، فیلم حرفِ دلت را زدى

گوهر خیراندیش نوشت: «فراموش نمی‌کنم لحظه‌اى را که در مقابل‌ات نشستیم و تو بجاى دیالوگ فیلم حرفِ دلت را زدى و همه را شگفت‌زده کردى و اشکِ که امانِ همه را بریده بود. و همین صحنه بى‌تکرار ثبت شد. ناصر عزیز پیشکسوتانى چون شما، فردین، بهروزِ وثوقى، و به قولِ پرویزِ پرستویی عزیز پنج تنِ سینما: عزت‌الله انتظامى، جمشیدِ مشایخى، على نصیریان، داودِ رشیدى و محمدعلى کشاورز اساتیدِ بى‌تکرارى هستید که تا همیشه در قلب مردم خواهید بود.»

سهیل محمودی: فرزانه‌ای با حافظه‌ای سرشار از شعر و حکمت بود

سهیل محمودی نوشت: «در سرنوشت گل دو حقیقت رقم زدند روزی به باغ آمد و روزی به باد رفت. همین چند سال پیش بود و تو گویی همین دیروز بود انگار. روبوسی و همراهی و همنشینی با هنرمند دانای روزگار ناصرخان ملک مطیعی. فرزانه‌ای با حافظه‌ای سرشار از شعر و حکمت و اندیشه‌ای آشنا با رمز و راز زندگی. با همه‌ی بی‌مهری‌های زمانه، خوب می‌دانست که مردم سرزمینش قدرشناس هنرمندان اثرگذار و خاطره ساز بوده‌اند و خواهند بود.»

جمشید هاشم‌پور: ویژگی اقلیم ما حسرت است / دلتنگت می‌شویم

جمشید هاشم‌پور نیز نوشت: «مردمان هر اقلیمی با خصوصیاتی شناخته می‌شوند, ویژگی اقلیم ما هم حسرت و حسرت و حسرت است، بزرگ‌مرد روحت شاد. دلتنگت می‌شویم.»

پیمان معادی: میگفتند مردم ملک مطیعى و بهروز و فردین و بقیه را نبینند...

پیمان معادی: «میگفتن مردم ملک مطیعى و بهروز و فردین و بقیه رو نبینن که یاد اون دوران نیوفتن. نیوفتادیم. خواستید این بزرگواران و ستاره هاى راستین سینما رو نبینیم تا تمرین مردانگى و غیرت نکنیم. نکردیم، بلد نشدیم. شما راحت باشید. روحت شاد ناصر خان»

بهرام رادان: سلام ما را به فردین بزرگ برسانید

بهرام رادان نوشت: «چقدر سعی کردند شما را دوست نداشته باشیم، چقدر تلاش کردند شما را نبینیم، چقدر هزینه کردند تا از دلهای مردم بیرون بروید، ولی قلب این مردم برای شما می تپید و می تپد، چه بخواهند چه نخواهند، سلام ما را به فردین بزرگ برسانید، خدا سایه بهروز خان را کم نکند...»

هنگامه قاضیانی: در ذهن و قلب مردم، سانسور و ممنوعیت مفهومی ندارد

هنگامه قاضیانی نوشت: «شما در ذهن و قلب مردم جا دارید، جایی که حذف،سانسورو ممنوعیت مفهومی نداره ... آرام بخوابید در آغوش خدا»

عرب‌نیا: نگذاشتند بر پرده‌ سینما و صفحه‌ تلویزیون دیده شود

فریبرز عرب‌نیا نوشت: «ناصرخان ملک مطیعی هم از میان ما پرکشیدند! روان ایشان شاد شد و شماری فراوان از مردم اندوهگین، اما من به آن کسانی می‌اندیشم که نگذاشتند بر پرده‌ی سینما و صفحه‌ی تلویزیون دیده شود. آقایان، روی سخنم با شماست! حالتان چطور است؟ خوب هستید؟ مردم را می‌بینید؟ جای بزرگ "ناصرخان ملک مطیعی" و "ناصرخان حجازی" را در دلهاشان می‌بینید؟ چیزی شما را به فکر آن دنیا و آخرین سفر ما آدم‌ها نمی‌اندازد؟ "وجدان" چند بخش است؟»

علی دایی: کاش قدر این بزرگان را بیشتر می دانستیم

علی دایی نوشت: «خبر تلخ پرکشیدن ناصر خان ملک مطیعی ایران را ماتم زده کرد. کاش قدر این بزرگان را بیشتر می دانستیم، روحش شاد و یادش همیشه جاودانه»

پژمان بازغی: عالیجناب کجا رفتید؟

پژمان بازغی نوشت: «نمیدونم چی بنویسم، نمیدونم چیکاربایدبکنم، عالیجناب کجارفتین، چیکاربایدکنیم با نبودتون، چیکارکنیم که نتونستیم آرزوتونو برآورده کنیم خیلی دلم گرفت خیلی»

پرستویی: ناصرخان! دیگر ممنوع‌التصویر نیستی

پرویز پرستویی در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت: «انالله و اناالیه راجعون با نهایت تأسف و تأثر، دقایقی پیش ناصر ملک مطیعی، بعد از تحمل مدت‌ها بیماری و نامهربانی، ستاره ماندگار سینمای ایران دار فانی را وداع گفت درگذشت این هنرمند عزیز را به خانواده محترمش و جامعه هنری بخصوص هنرمند در غربت بهروز وثوقی تسلیت می‌گویم. قیصر؛ داداش فرمونت رفت. ناصرخان دیگه ممنوع‌التصویر نیستی. تبریک به صداوسیما...تبریک به مسئولین ارشاد اسلامی و تبریک به هنرمندانی که در طول این سال‌ها سکوت کردند ولی حتماً در مراسم تشییع در صف اول حضور خواهند داشت.»

اصغر فرهادی: این مرد بزرگ در اوج احترام و محبوبیت زندگی را بدرود گفت

اصغر فرهادی کارگردان برنده دو جایزه اسکار درگذشت ناصر ملک‌مطیعی را با انتشار متن کوتاهی تسلیت گفت.

کارگردان «جدایی نادر از سیمین» نوشت: «تسلیت اصغر فرهادی برای درگذشت ستاره سینمای ایران ناصر ملک مطیعی. این مرد بزرگ امروز زندگی را بدرود گفت در اوج احترام و محبوبیتی که برازنده و شایسته شخصیت مردم‌دوست، بلندنظر و فرهیخته‌اش بود. یادش برای همیشه به نیکنامی در این سرزمین باقی خواهد ماند.»

علی نصیریان: چرا روی اسم ملک‌مطیعی قلم قرمز کشیدند؟ نگذاشتند با حال خوب زندگی کند

علی نصیریان‌، بازیگر ‌مطرح‌ سینمای ایران با اشاره به درگذشت ناصر ملک‌مطیعی گفت: «متاسفانه با آقای ملک‌مطیعی همکاری نداشتم. تا این اواخر نتوانسته بودم با آقای ملک‌مطیعی به خوبی ارتباط برقرار کنم، اما چند وقت پیش ناصر ملک‌مطیعی را دیدم و با هم گپ زدیم. برای آقای ملک‌مطیعی دعا می‌کنم. ناصرخان برای سینمای ایران زحمات بسیار زیادی کشید و از کسانی بود که سینمای ایران به او مدیون است.»

او ادامه داد: «ارتباط ناصر ملک‌مطیعی با جامعه فوق‌العاده بود. مردم این هنرمند را دوست داشتند و به او احترام می‌گذاشتند. ناصر ملک‌مطیعی در این سال‌ها نادیده گرفته شد که بابت این موضوع باید افسوس خورد. چرا باید روی اسم، کارهای ناصر ملک‌مطیعی و ارتباطی که با مردم ایجاد می‌کرد قلم قرمز کشیده شود؟ ناصر ملک‌مطیعی بیش از هر کس دیگری درد کشید.»

نصیریان درباره آثار ناصر ملک‌مطیعی گفت: «نمی‌توان تاریخ را فراموش کرد. نمی‌توانیم نسبت به آثار و بازی‌های ملک‌مطیعی بی‌تفاوت باشیم. نباید با تغییر شرایط سیاسی کشور یک هنرمند را فراموش کرد. ملک‌مطیعی «امیرکبیر» را هم بازی کرد. ناصر ملک‌مطیعی انسان با فرهنگی بود. طی صحبت‌هایی که با او داشتم بیشتر از قبل متوجه تفاوت او و نوع نگاهش نسبت به دیگران شدم. ملک‌مطیعی می‌توانست برای این جامعه و سینما مفید باشد اما اجازه ندادند.»

بازیگر فیلم «هزاردستان» درباره نقش‌هایی که ناصر ملک مطیعی بازی کرد گفت: «آقای ملک مطیعی این اواخر می‌توانست نقش‌هایی را که شبیه به خودش بود به‌خوبی بازی کند. متاسفانه موانع زیادی برای او به وجود آوردند و نگذاشتند این انسان فرهیخته با حال خوب زندگی کند و ادامه دهد. خود من با فیلم «قیصر» خاطره دارم و فکر می‌کنم این فیلم یکی از کارهای بسیار درخشان کارنامه حرفه‌ای آقای ملک‌مطیعی است.»

بهروز وثوقی: برادرم رفت

بهروز وثوقی در واکنش به درگذشت ملک‌مطیعی در اینستاگرام نوشت: «برادرم رفت.»

یکی از مشهورترین نقش‌آفرینی‌های ملک مطیعی در فیلم «قیصر» به کارگردانی مسعود کیمیایی بود. این بازیگر در فیلم «قیصر» نقش فرمان برادر شخصیت اصلی فیلم (با بازی بهروز وثوقی) را بازی می‌کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.