احد وظیفه درباره وضعیت جوی روزهای آتی کشور اظهار کرد: سامانه بارشی که در روزهای گذشته وارد کشورمان شده همچنان به صورت ضعیف‌تر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه بارش‌ها در ساعات آتی به صورت رگبار بهاری است، توضیح داد: بارش‌های بهاری که در فرصت اندک با شدت زیاد به وقوع می‌پیوندد، قدرت ایجاد روان آب و افزایش حجم آب رودخانه‌ها در برخی نقاط را دارد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: در ساعات آتی شمال غرب، غرب، زاگرس، دامنه‌های البرز، بخش‌هایی از جنوب، مرکز و حتی شمال کشور با رشد ابر و بارش‌های بهاری مواجه می‌شوند.

به گفته وظیفه، این سامانه بارشی نیز در روز یکشنبه ضعیف‌تر می‌شود و از شدت بارش‌ها کاسته خواهد شد.

وی درباره چرایی وقوع سیلاب در فصل بهار گفت: رگبار و رعد و برق در مناطق مستعد، می‌تواند موجب بارش‌های شدید و مقطعی شود و این نوع بارش‌ها باعث سیلاب و روان‌ آب خواهد شد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: طی دو هفته آتی نیز احتمال ورود موج‌های بارشی و باران پراکنده در نقاط مختلف وجود دارد و رفته رفته از شدت بارش‌ها و ورود موج‌های بارشی نیز کاسته می‌شود.

وظیفه افزود:‌متاسفانه برخی عوامل نظیر بی‌توجهی به ساخت و سازها در حریم رودخانه‌ها و عوامل انسان ساز نیز در وقوع سیلاب و روان آب‌های خسارت‌زا تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: احتمال وقوع روان آب‌ها و سیلاب در نقاط مستعد به ویژه بخش‌های دارای شیب و کوهستانی بیش از سایر نقاط است و باید مردم در این ایام دقت ویژه‌ای در این خصوص داشته باشند.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه احتمال بارش باران در تهران نیز طی ساعات آتی وجود دارد، گفت: با وجود بارش‌های مناسبی که در هفته‌های اخیر به صورت رگباری در تهران به وقوع پیوسته اما همچنان با کمبود آب مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: بارش‌های تهران امسال نسبت به سال‌های قبل حدود ۲۵ درصد کاهش دارد و رفته رفته با ورود به فصل گرم نیز از شدت بارش‌ها و ورود موج‌های بارشی کاسته خواهد شد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور درباره این پرسش که آیا سیلاب و روان‌ آب‌ ها ناشی از بارورسازی ابرها بوده است یا خیر گفت: این بارش‌های روزهای اخیر به ویژه در استان تهران و برخی روان آب‌ها ربطی به بارورسازی ابرها ندارد.

وی تاکید کرد: روان آب‌ها در فصل بهار ناشی از بارش‌های رگباری و شدید در فواصل زمانی کوتاه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.