آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در سفر امروز خود به چین بیان کرده که &#۳۹;&#۳۹;توافق هسته ای با ایران یک توافق ایده آل نیست اما گزینه های دیگر (که ممکن است در خصوص ایران وجود داشته باشد) از ثبات کمتری برخوردار است&#۳۹;&#۳۹; و &#۳۹;&#۳۹; به همین دلیل است که ما به پایبندی به این توافق ادامه خواهیم داد&#۳۹;&#۳۹;.

این در حالی است که وی این نکته را پذیرفته که برخی بنگاه های تجاری اروپا ممکن است به دلیل آنکه در معرض تحریم های ثانوی آمریکا قرار نگیرند از ایران خارج شوند. وی افزوده است که چین اگر بخواهد توانایی آن را دارد که خلا تجاری ایجاد شده پس از خروج آمریکا از برجام را پر کند. افزون بر این، پیش از آن هایکو ماس وزیر امور خارجه ی آلمان در دیدار روز چهارشنبه ی خود با مایک پمپئو وزیر امور خارجه ی آمریکا بر این نکته تاکید کرده بود که این دو کشور در خصوص برجام &#۳۹;&#۳۹; دو مسیر کاملا متفاوت&#۳۹;&#۳۹; را در پیش خواهند گرفت.

همچنین، لازم به ذکر است که رهبر جمهوری اسلامی ایران روز گذشته برخی شروط جدید را در رابطه با پایبندی اروپا به برجام تعیین و اذعان کردند که در صورت عدم تمکین اروپا به این شروط ایران برنامه ی اتمی خود را از سر خواهد گرفت. ایشان در سخنان خود از آلمان، فرانسه و بریتانیا به دلیل سکوت در برابر نقض توافق هسته ای توسط آمریکا از سال ۲۰۱۵ تا کنون انتقاد کرده بودند.

در پایان باید خاطر نشان گردد که تا این لحظه اتحادیه اروپا، چین و روسیه اعلام کرده اند که به برجام پایبند خواهند ماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.