«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) در گفت وگو با ایرنا افزود گزارش جدید آژانس که یازدهمین گزارش از روز اجرای برجام و دهمین گزارش فصلی به شورای حکام در مورد راستی آزمایی اجرای برجام به شمار می رود، بار دیگر تائید می کند که اقدام ها و فعالیت های هسته ای کشورمان کاملا منطبق با برجام است.
وی توضیح داد:در صفحه نخست گزارش و در جایی که به نام آمریکا اشاره شده؛ در پانوشتی توضیح داده شده که رئیس جمهوری ایالات متحده ۸ مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت) اعلام کرده است که واشنگتن از برجام خارج می شود.
نجفی یادآورشد: این گزارش بسیار شبیه گزارش های پیشین است و تغییرات آن شامل درج تحولات فنی از جمله بالا رفتن میزان ذخیره آب سنگین، میزان افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده 3 و 67 درصدی و مواردی شبیه آن است. 
نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد:تداوم تمامی فعالیت های هسته ای ایران اعم از ادامه غنی سازی ۶۷/ ۳ درصدی با ۳۰ آبشار و تعداد ۵۰۶۰ سانتریفیوژهای نسل اول در سایت نطنز، تداوم استقرار ۶ آبشار سانتریفیوژ به تعداد ١٠٢٠ سانتریفیوژ آی آر ۱ در یک سالن سایت فردو که کاملا آماده کار هستند و تعداد دیگری سانتریفیوژ جداگانه مستقر شده در این سایت به هدف استفاده در تحقیق و توسعه برای تولید رادیو ایزتوپهای پایدار، تدوام انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه با سانتریفیوژهای پیشرفته و نسل جدید (مطابق بندهای ۳۲ تا ۴۲ ضمیمه یک برجام یعنی ادامه کار با سانتریفیوژهای آی آر۲ ام، آی آر ۴، آی آر ۵، آی آر ۶، آی آر ۷ و آی آر ۸) و همچنین ادامه تولید قطعات سانتریفیوژهای نسل جدید با فیبروکربن، استمرار تولید آب سنگین در کارخانه تولید آب سنگین اراک (رسیدن ذخیره آب سنگین به ۱۲۰.۳تُن و ارسال ۶۰۰ کیلو گرم آب سنگین به خارج)، ادامه انجام تمهیدات برای مدرن سازی راکتور آب سنگین تحقیقاتی خنداب (که البته با طرف های دیگر بدون حضور آمریکا پیگیری می شود)، فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران و سایر بخش ها بر اساس برنامه دراز مدت اعلام شده ایران از جمله مواردی است که درگزارش به آنها اشاره شده است. ذخیره ۳/۶۷ درصدی هم به ۱۲۳.۹ کیلوگرم رسیده است.
در زمینه برنامه جمهوری اسلامی ایران درخصوص پیشران هسته ای نیز به مکاتبات جدید ایران اشاره شده است. 
با توجه به مذاکرات جاری با طرف های اروپایی، در صورت رسیدن به توافقی شامل تضمین های عینی برای برآوردن کردن انتظارات ایران از ادامه اجرای برجام، این گزارش آخرین گزارش آژانس در مورد اجرای برجام نخواهد بود. اما در صورت عدم توانایی طرف های اروپایی برای ارائه تضمین های لازم این آخرین گزارش مدیرکل به این شکل خواهد بود.
شورای حکام آژانس در جلسه فصلی ماه ژوئن خود در روزهای ١٤ تا ١٨ خردادماه موضوع های مختلف از جمله این گزارش را بررسی خواهد کرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.