روزنامه الوطن سوریه به نقل از منابع محلی گزارش داد که برخی از ساکنان منطقه، هنگام فرار از دست تروریست های مورد حمایت ترکیه طلاها و اموال خود را برای اینکه در مسیر از آن ها به غارت نرود در قبرستان ها و مزارهای مقدس پنهان کرده اند.

آنان به خاطر ترسی که مردم از تعرض به قبور اولیای دینی دارند، اموال گران قیمت خود را به امید برداشتن آن ها هنگام بازگشت به مناطق زندگی خود در این آرامگاه ها دفن کرده اند.

تروریست ها براین اساس برای یافتن این اموال و طلاها در نبش قبر و تخریب مزارهای دینی باهم رقابت گذاشته اند.

رسم پنهان کردن اموال در مزارهای مقدس به خاطر ترس مردم از تعرض به این مزارها از زمان استعمار فرانسه در شمال سوریه مرسوم بوده است.

منابع محلی اعلام کردند که مزار &#۳۹;الشیخ زاید&#۳۹; در محله الزیدیه شهر عفرین که از آرامگاه های مورد احترام کردهای سوریه است آخرین مزاری بوده که برای یافتن گنج تخریب ونبش شده است.

این منابع افزودند: ارتش ترکیه و تروریست های هم پیمان آن آثار باستانی منطقه عفرین و بقایای معبد &#۳۹;عین دارا&#۳۹; که قدمت آن به ۱۰ هزار سال می رسد را غارت کرده اند.

عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال غرب سوریه (عفرین) از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ (۳۰ دی) آغاز شده که به گفته دولت آنکارا هدف از آن، نابودی عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د)، یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) و داعش است. 

نکته قابل تامل در ادعاهای ترکیه این است که گروه تروریستی داعش هیچ نیرویی در عفرین ندارد.

دولت سوریه این عملیات نظامی در عفرین و سایر مناطق شمال سوریه را، اشغالگری می داند و خواستار خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک این کشور است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.