فتح خرمشهر در سوم خردادماه ۱۳۶۱ که با رشادت رزمندگان اسلام و مردم به وقوع پیوست، برگ زرینی از صفحات دفاع مقدس است که بازخوانی نتایج این عملیات ابعاد دیگری از همکاری سپاه و ارتش در جنگ تحمیلی را نمایان می‌کند.

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی اطلاعیه مشترک شماره ۲۸، به گزارش کامل عملیات آزادسازی خرمشهر پرداخت که متن این اطلاعیه از این قرار بود:

«بسم الله الرحمن الرحیم

بسم الله القاصم الجبارین

محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار و رحماء بینهم

ان تنصرالله ینصرکم ویثبت أقدامکم

السلام علیک یا ثارالله - السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین

سلامت باد ای مولای ما؛ سلام ما رزمندگان اسلام و پاسداران ارتش امام زمان(عج) بر تو باد ای سرور آزادگان حسین بن علی(ع)، ای آموزگار بزرگ شهادت، ای حسین! فریاد «هل من ناصر ینصرنی»ات هم اکنون در جای جای میهن اسلامی ما تحت رهبری فرزند برومند و شجاع‌ات خمینی عزیز و توسط پیروان طریقت جواب داده شده و می‌روند تا با گرفتن خون پاک و مطهرت از یزید و یزیدیان زمانه همچون صدام صهیونیست اهداف مقدست را جامه عمل پوشانده و زمینه را برای ظهور حضرت بقیه الله الاعظم امام مهدی (عج) و برپایی حکومت جهانی‌اش آماده نمایند.

امت شهیدپرور! ملت شجاع ایران! در آستانه میلاد سراسر سعادت سیدالشهدا حسین بن علی(ع) و روز گرامی پاسدار با تبریک این روز عظیم به امام امت خمینی عزیز و شما ملت دلاور و به تمامی پاسداران ارتش اسلام و لشکریان ظفرمند سپاه امام زمان (عج) فرزندان ایثارگرتان همچنان به دفاع از میهن اسلامیمان پرداخته و ضمن تحکیم مواضع خود به رزم بی‌امان با خصم متجاوز ادامه می‌دهند.

ملت شریف ایران؛ سپاهیان سلحشور ارتش اسلام طی عملیات پیروزمندانه «بیت‌المقدس» با اتکال به نیروی بی‌پایان الله و امدادهای غیبی و با استعانت از ارواح پاک و مطهر حضرت خاتم‌النبیین، محمدبن عبدالله(ص) و مولای متقیان امام علی بن ابیطالب(ع) و پشتیبانی بی‌دریغ شما امت دلاور موفق شدند ضمن وارد آوردن خسارات و ضربات سنگینی به متجاوزین صدامی و آزادسازی مناطقی چون خرمشهر، هویزه، جفیر، پادگان مهم حمید و پل ارتباطی پل نو، نهر عرایض، مناطق وسیعی در فکه و محورهای اهواز -خرمشهر و خرمشهر- شلمچه منطقه وسیعی از اراضی تحت اشغال سربازان ارتش صدام جنایتکار را به وسعت بیش از ۵۴۸۰ کیلومتر مربع خاک میهن اسلامیمان را آزاد سازند و در نتیجه بر بیش از ۱۷۰ کیلومتر از نوار مرزی تسلط یافته و تحت کنترل درآورند و پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی را به اهتزاز در آورند.

همچنین رزمندگان اسلام در طول این عملیات موفق شدند ضمن به هلاکت رساندن و یا زخمی کردن بیش از ۱۶۵۰۰ تن از ارتش متجاوز صدام، ضربه مهلکی را به آنان وارد آورده و تیپ‌های مهمی از ارتش عراق از جمله تیپ‌های ۹۰، ۴۱۷ و ۶۰۵ آنان را کاملا منهدم کرده و تیپ‌های ۴۸ و ۴۵ پیاده از لشکر ۱۱ و تیپ‌های ۹ و ۱۰ و ۲۰ گارد مرزی صدامیان بعثی را کاملا به اسارت بگیرند.

فرزندان شما امت قهرمان همچنین موفق شدند در طول عملیات بیت‌المقدس تعداد زیادی از متجاوزین بعثی را به اسارت خود در آورند که جمع کل آمار اسرای دشمن در این عملیات به مرز ۱۹۰۰۰ تن رسید.

قابل توجه است که در میان اسرای ارتش صدام امریکایی تعداد ۷۰ تن از افسران عالیرتبه ارتش متجاوز عراق وجود دارد که تعدادی از آنها به دست توانمند نوجوانان دلاور و شجاع بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسارت گرفته شده‌اند.

در پایان لازم است از زحمات ایثارگران و یاوران گرانبهای سلحشوران ارتش اسلام همچون برادران عزیز روحانی، تلاشگران جهاد سازندگی، پزشکان و امدادگران محترم و متعهد وزارت بهداری و هلال احمر جمهوری اسلامی، نیروهای اعزامی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف و فیلمبرداران و خبرنگاران دلیر و دیگر نیروهای مردمی که همواره در کنار سلحشوران سپاه اسلام اعم از برادران دلاور نیروی زمینی، هوانیروز و نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و برادران جان بر کف بسیج و پاسدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مبارزه با خصم متجاوز و عنصر وابسته به استکبار جهانی یعنی صدام صهیونیست پرداخته‌اند قدردانی و سپاسگذاری کرده و از همه امت شهیدپرورمان ضمن درخواست حضور دائمی در صحنه‌های نبرد برای طول عمر و سلامتی رهبر عالی‌قدر انقلاب اسلامی، خمینی عزیز همواره به دعا نشینند.

به امید پیروزی نهایی رزمندگان اسلام و رهایی بیت‌المقدس از چنگال صهیونیسم اشغال‌گر

نصر من الله و فتح قریب»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.