غیبت طولانی‌مدت «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی که پیش از این سوالاتی را در مورد سرنوشت و وضعیت او ایجاد کرده بود، بالاخره در رسانه‌های غربی هم بازتاب یافت.

هفته‌نامه انگلیسی «اسپکتیتور» در یادداشتی با عنوان «چرا محمد بن سلمان انقدر ساکت شده»، این سوال را مطرح کرده که چرا هفته‌هاست هیچ خبری از ولی‌عهد سعودی نیست.

«دامیان ریلی» نویسنده این یادداشت، در ابتدا نوشته است: «آیا ولی‌عهد سعودی ترور شده؟ یا از کار افتاده؟ یا مخفی شده؟ یا این‌ها فقط حدس و گمان‌های اینترنتی است؟ فقط به این دلیل می‌پرسم که او از تیراندازی طولانی‌ای که در نیمه شب ۲۱ آوریل در کاخ سلطنتی در ریاض به گوش رسید، به ندرت در انظار عمومی ظاهر شده است.»

او با بیان اینکه مقام‌های سعودی هنگام تیراندازی مدعی شدند که تنها یک پهپاد که به کاخ نزدیک شده هدف قرار گرفته، نوشته است: «در این عصر اخبار جعلی و سانسور شدید در رسانه‌های عربی، سخت می‌توان فهمید که به چه کسی می‌توان اعتماد کرد، اما چیزی که قطعی به نظر می‌رسد، این است که ولی‌عهدی که قبلا همه‌جا به عنوان نقطه عطف انقلاب فرهنگی پادشاهی حاضر بود، گویا ناگهان غیب شده است.»

وی با اشاره به اینکه در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی مبنی بر قتل ولی‌عهد سعودی وجود دارد و رسانه‌های ایران به نقل از منابع اطلاعاتی گزارش داده‌اند که او هدف تیراندازی قرار گرفته، به نقل از «یک منبع عالی‌رتبه در وزارت خارجه» انگلیس، نوشته است که بن‌سلمان «زنده و سالم است.»

او به عکس منتشر شده از حضور بن‌سلمان در کنار رئیس‌جمهور مصر، پادشاه بحرین و ولی‌عهد ابوظبی اشاره کرده و نوشته هرچند شاید گزارش‌ها درباره ترور بن‌سلمان ساختگی باشد، اما «اثبات اینکه این عکس چه زمانی گرفته شده، غیرممکن است.»

نویسنده این گزارش می‌افزاید: «قطعا با توجه به اهمیت ادعاهای مطرح‌شده، محمد بن سلمان می‌توانست تا الان یک بیانیه ویدئویی منتشر کند. آیا او مخفی شده؟ آیا از کار افتاده شده؟ جالب اینکه وقتی اواخر آوریل "مایک پامپئو" [وزیر خارجه آمریکا] به عربستان سفر کرد، هیچ عکس یا ویدئویی از محمد بن سلمان و وزیر خارجه ایالات متحده منتشر نشد.»

او با اشاره به بازداشت حدود ۴۰۰ نفر از شاهزادگان سعودی به دستور بن سلمان و مجبور کردن آن‌ها به پرداخت وجه برای آزادی، نوشته ولی‌عهد سعودی در داخل این کشور «دشمن کم ندارد.»

مقابله با ساختار محافظه‌کار مذهبی در داخل عربستان هم از دیگر مواردی است که نویسنده به آن به عنوان یکی دلایل بروز دشمنی علیه او در داخل کشور اشاره کرده است.

در پایان این یادداشت آمده است: «قطعا، ممکن است اینطور باشد که محمد بن سلمان بعد از یک تور رسانه‌ای فشرده به اروپا و ایالات متحده، اکنون در یک قایق لوکس تفریحی در حال استراحت و تعطیلات باشد. اما اینکه این غیبت از انظار عمومی دقیقا با صدای تیراندازی در کاخ همزمان شده، عجیب به نظر می‌رسد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.