اسکای نیوز گزارش داد، مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا فهرستی را ارائه کرد که طبق آن ایران بایستی مطالبات آمریکا را تأمین کند. طبق این فهرست، ایران بایستی از سوریه و یمن خارج شود، از توسعه و ساخت موشک های بالستیک دست بردارد و متعهد گردد که سراغ ساخت بمب هسته ای نخواهد رفت و در غیر این صورت ... این عبارت &#۳۹;در غیر این صورت&#۳۹; است که همه ما را به گمانه زنی واداشته است. ترامپ وعده داده بود که سخت ترین تحریم هایی که دنیا تاکنون به چشم خود ندیده را علیه ایران اعمال خواهد کرد و وزیر امور خارجه جنگ طلب او نیز همین تهدید ها را دوباره تکرار کرد. اما این تحریم ها با حمایت متحدان آمریکا معنا و کارایی پیدا می کند.

این گزارش در ادامه می افزاید: ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری خود با خروج از برجام و توافق اقلیمی پاریس و شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، متحدان نزدیک آمریکا را رنجانده است؛ به همین خاطر اروپایی ها با او سر قهر هستند و در شرایطی نیستند که از او علیه ایران حمایت کنند. به عکس، واشنگتن خوش بینانه فکر می کند و به تهدیدهای خود در جهان ادامه می دهد.

پر واضح است که دولت ترامپ خواهان تغییر حکومت ایران است؛ این خواسته گروهک منافقین است که طی سال های گذشته از تیم ترامپ حمایت مالی کرده اند. همانطور که احمد چلبی یکی از مخالفین رژیم سابق عراق، دولت بوش را در آستانه حمله نظامی به عراق فریب داد، اکنون مشاوران ایرانی ترامپ (گروهک منافقین) دیدگاه کاملا بسته ای را از ایران ارائه می دهند.

همچنین به نظر می رسد که دولت ترامپ از ناآرامی های اخیر در ایران به شدت ذوق زده شده است؛ اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اگر ناآرامی ها با تحریم های سخت گیرانه آمریکا پیوند بخورد، منجر به تغییر حکومت ایران خواهد شد. حتی یک مقام ارشد اسرائیلی که اوضاع منطقه را به خوبی می شناسد اظهار داشت که سرنگونی حکومت ایران، یک توهم است.

البته این احتمال وجود دارد که ایران به گذشته خود برگردد و تلاش کند که بمب اتمی بسازد. این اقدام بهانه را به دست دولت ترامپ و اسرائیل می دهد که با ایران وارد درگیری نظامی شود. اما، اگر این مساله در پس ذهن مقام های پنتاگون و کاخ سفید وجود دارد، نشان می دهد که آنها هنوز از حمله به عراق درس نگرفته اند.

اسکای نیوز در پایان این گزارش عنوان کرد که ترامپ میراث دیگری (برجام) از دولت باراک اوباما را بدون ارائه هیچ جایگزین مناسبی از بین برد و با این کار خود، در منطقه ای که بیش از اندازه زیر فشار قرار دارد، بی ثباتی را تشدید کرد.

وزیرامور خارجه آمریکا عصر دوشنبه ( روز گذشته ) در سخنانی مملو از اتهامات بیاساس علیه ایران راهبرد جدید دولت آمریکا را در قبال ایران بعد از خروج کشورش از برجام که با انتقادهای زیادی روبه رو شد، اعلام کرد.

وی گفت: آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریمهای بی سابقه علیه ایران و جلوگیری از نفوذ و هژمونی منطقه ای این کشور و ممانعت از برنامه های هسته ای و موشکی تهران است.

پمپئو در سخنرانی خود که ۱۲ شرط برای ایران گذاشت، مدعی شد که برجام نقایص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این سخنان با تأکید بااینکه دولت جدید آمریکا این کشور را به ۱۵ سال پیش برگرداند، گفت:همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم هستند وشاید آمریکایی ها بتوانند با فشاردربعضی جاها کاری به پیش ببرند اما منطق نمی پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه ۱۰ گزارش فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، افزود: (آژانس) تصریح کرده که همه دسترسی های لازم را (از سوی ایران) دریافت کرده است.

موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به استمرار اجرای کامل و موثر برجام متعهد است و تا زمانی که ایران به همه تعهدهای هسته ای خود پایبند باشد (همچنان که تاکنون بوده) متعهد خواهد ماند.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران نیز در واکنش به این سخنان در توییتر نوشت: دیپلماسی حقه بازی آمریکا صرفا بازگشت به عادت های گذشته است؛ آمریکا محبوس در توهمات و سیاست های شکست خورده ای است که از سوی گروه هایی با منافع خاص دیکته می شود، همان انتخاب های غلط را تکرار می کند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد کرد.

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریکا را نشانه درماندگی مقام های این کشور اعلام کرد و افزود: ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه مایک پمپئو را مداخله آشکار در امور داخلی خود می داند.

رئیس جمهوری آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته خروج کشورش را از توافق هسته ای ۱+۵ با ایران اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.