پایگاه اینترنتی نیوز ویک نوشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اغلب رسانه های مطرح این کشور را به انتشار «اخبار جعلی» متهم می کند. این در حالی است که خود در شبکه اجتماعی توئیتر میلیون ها دنبال کننده (فالوئر) تقلبی و دروغین دارد.

نتایج یک نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می دهد از ۵۲ میلیون دنبال کننده «فرمانروای توئیتر» ( لقب دونالد ترامپ به دلیل استفاده بی اندازه از شبکه اجتماعی توئیتر)، حدود یک چهارم آن‌ها دروغین و حساب های کاربری جعلی هستند.

بر این اساس، حدود ۲۹ درصد از دنبال کنندگان رئیس جمهور آمریکا در توئیتر (معادل ۱۵ میلیون نفر) حساب های جعلی هستند و فقط ۳۷ میلیون نفر دنبال کنندگان واقعی او را تشکیل می دهند.

بر اساس این نظر سنجی، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، نیز ۱۵ میلیون دنبال کننده جعلی داشت؛ با این تفاوت که شمار دنبال کنندگان او از ۱۰۳ میلیون نفر فراتر می رفت.

رئیس جمهور آمریکا معتقد است رسانه های اجتماعی به او اجازه می دهند تا پیام های خود را صادقانه و بدون فیلتر منتشر کند. این در حالی است که بنابر این نظرسنجی  فقط ۸ درصد آمریکایی ها پیام های ترامپ را مستقیم از طریق دنبال کردن حساب او دریافت می کنند و حدود ۷۶ درصد از طریق رسانه های خبری از توئیت های ترامپ مطلع می شوند.

در بخش دیگری از این نظرسنجی آمده است حدود ۵ درصد دموکرات ها ترامپ را در توئیتر دنبال می کنند. با این حال، دموکرات های آمریکا بیش از جمهوری‌خواهان به توئیت های ترامپ توجه نشان می دهند.  همچنین حدود ۱۵ درصد از جمهوری‌خواهان ترامپ را در شبکه اجتماعیتوئیتر دنبال می کنند که از این میزان فقط نیمی از آنها به پیام های توئیتری او اهمیت می دهند.

گالوپ در گزارش خود آورده است: رئیس جمهور آمریکا یکبار گفت ارسال پیام در توئیتر مانند این است که روزنامه خود را بدون هیچ مشکلی اداره کنید. از نظر ترامپ، عملکرد توئیتر  بسیار شبیه به انتشار مطبوعات قدیمی است.

این در حالی است که تعداد اندکی از آمریکایی ها به صورت مستقیم توئیت های ترامپ را می خوانند. بیشتر آنها از طریق پوشش رسانه ای یا سایر  شبکه های اجتماعی به اخبار ترامپ و آنچه گفته است دسترسی دارند. این نظر سنجی با شرکت دو هزار و ۸۰۶ نفر و با حاشیه خطای ۳ درصد انجام شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.