نشست اعضای فراکسیون اشتغال و تولید مجلس عصر امروز در محل سازمان برنامه و بودجه با یک ساعت تاخیر شروع شد.

در این نشست غلامرضا کاتب رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس با بیان اینکه ایجاد اشتغال از وعده‌های دولت،‌ رهبری و شعار امسال کشور است، گفت: در رابطه با اشتغال روستایی که از چهار بانک پست بانک، بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید قرار بود برای ایجاد اشتغال پرداخت شود و وزارت کار معتقد است ۴۲۰۰ میلیارد تومان طرح اشتغال از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار را به بانک‌های عامل فرستادیم و بانکها به باید در زمینه پرداخت آن گزارش دهند. 

وی افزود: دولت باید روشن کند که در رابطه با تبصره ۱۸ بودجه  ۹۷ به منظور ایجاد اشتغال چه رویکردی   دارد.

در همین راستا خسرو فرحی مدیر عامل پست بانک با بیان اینکه ۵ ماه است این قانون عملیاتی شده،‌ اظهار داشت: درخواست‌هایی که در رابطه با ایجاد اشتغال داشتیم ۷۰۰ میلیارد تومان در رابطه به ۲۷۲۸ مورد درخواست بوده که از این میزان ۲۲۸ میلیارد تومان برای ۹۲۲ طرح مصوب و قرارداد تنظیم شده است و پرداخت آنها به نسبت پیشرفت طرح انجام خواهد شد. 

وی افزود: ۱۳ هزار و ۳۳۸ فرصت شغلی این میزان طرح به همراه خواهد داشت و در حقیقت ۳۶ درصد طرح‌ها به واسطه قراردادشان منعقد شده است. 

ادامه مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به اینکه ۲۷دی ماه اولین واریزی از صندوق توسعه ملی را دریافت کردیم که تقریبا ۴ ماه است، تصریح کرد: امیدواریم تا پایان شهریور  به اهداف خوبی برسیم تا پایان اردیبهشت ماه امسال ۲۸۳۴ طرح معرفی شده که ۹۷۴ میلیارد تومان ارزش آنها بوده و از این میزان ۲۵۷ طرح به مبلغ ۲۲۵ میلیارد تومان به مرحله پرداخت رسیده است. 

وی گفت: عملکرد استان‌های مازندران، کرمانشاه،‌ خراسان جنوبی و همدان نسبت به دیگر استان‌ها بهتر بوده است. 

همچنین در این نشست نماینده بانک کشاوری با ارائه گزارشی پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی که منابع آن از صندوق توسعه ملی تامین شده است، گفت: تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی دریافت کردیم و بالغ بر ۱۲ زهر و ۹۵۵ طرح به ارزش ۳۰۶۸ میلیارد تومان تا پایان اردیبهشت ماه امسال معرفی شده است که از این میزان ۲۸۳۴ طرح به مبلغ ۱۱۴۰ میلیارد تومان عودت داده شده و به نظر می‌رسد، باید در معرفی اولیه طرح‌ها دقت نظر بیشتری صورت بگیرد. 

وی افزود: تاکنون ۱۲۲۵ طرح به ارزش ۳۱۵ میلیارد تومان مصوب و قرارداد آنها منعقد شده است. 

به گزارش فارس، امیر باقری مدیر دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تقسیم منابع برای ایجاد اشتغال اظهار داشت: ۱۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، ۳۰ هزار میلیارد تومان از ظرفیت بانک‌ها از تبصره ۱۸ بوده و همچنین از بودجه عمومی نیز به این منظور اعتبار  تخصیص یافته است. 

وی افزود: آیین‌نامه تبصره ۱۸ بودجه ۹۷ هفته آینده در دولت تصویب می‌شود 

باقری در مورد نرخ سود تسهیلات نیز گفت: مدل‌های مختلفی تهیه و برآورده شده است، قرار شد طرح در جلسه هیات امنای صندوق مطرح شود و اکنون معادل ۱۲ درصد،‌۱۴ و ۱۶ درصد مطرح  بوده، اما فکر می‌کنیم بتوانیم نرخی پایین تر از این درصدها برای تسهیلات تخصیص دهیم. 

غلامرضا کاتب نسبت به این اظهارات و ارقام و درصد تسهیلات واکنش نشان داد و یادآور شد: رایزنی‌های مجلس قرار بود که نرخ صفر درصد برای تسهیلات اشتغال از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شود.

در ادامه باقری با تاکید بر اینکه تلاشمان برای کاهش نرخ سود تسهیلات است به اولویت‌های ایجاد اشتغال پرداخت و گفت: در این راستا سه نوع حمایت شامل پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود؛ کمک‌های فنی و اعتباری و کمک‌های آموزشی داریم. 

همچنین در رابطه با بخش‌های معدن، صنعت،‌ ارتباطات و سیاست‌های بازار کار و حوزه سلامت که گفته می‌شود ۶۰ هزار فرصت شغلی می‌تواند ایجاد کند، مصوبات خوبی داشته‌ایم. 

در ادامه این نشست نمایندگان به اظهارنظر در رابطه با سیاست‌های اشتغال پرداختند و یوسفی در این رابطه گفت: در نظام بودجه و برنامه‌ریزی نسبتاً نگاه عادلانه وجود دارد، اما باز هم نگاه‌ها متوجه مرکز است. ایجاد اشتغال از طریق مجوز و تسهیلات صرفا مبنای کار قرار گرفته، اما می‌دانیم که به تنهایی تامین کننده اشتغال نیست. 

وی بانک‌ها را رقیب بخش خصوصی خواند و گفت: متاسفانه متولی اشتغال معلوم نیست و تعریف درستی در این زمینه وجود ندارد. 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: جوانان از بالاترین نرخ بیکاری برخوردار هستند، اما سمت و سوی اعتبارات به سمت جوانان نیست.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.