محمد شریعتمداری در نشست حمایت از کالای ایرانی با تاکید بر اینکه باید سرمایه نظام بانکی و بانک‌های دولتی از طریق منابع صندوق توسعه ملی بیشتر شود تا قدرت وام دهی آن‌ها افزایش یابد گفت: اگر از واحدهای تولیدی بر اساس خوداظهاری مالیات دریافت شود عملکرد بهتری خواهند داشت.

وی درباره نرخ ارز نیز با بیان اینکه سیاست ما سرکوب نرخ ارز و تثبیت آن نیست، بلکه تلاش ما اجرای نظام مدیریت شده ارزی است،  به میزان پیشرفت‌های کشور در بخش صنعت اشاره کرد و گفت: تعداد واحدهای تولید صنعتی از ۸۵۴ واحد در سال ۵۷ به ۸۴ هزار و ۲۸۷ واحد و تعداد معادن فعال در این مدت نیز از ۱۹۵ واحد به ۶ هزار و ۴۵۵ رسیده است.

شریعتمداری با بیان اینکه در ابتدای انقلاب کمتر از ۳ میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی داشتیم که هم اکنون به بیش از ۶۷ میلیون تن رسیده است، اضافه کرد: تولید یخچال و فریزر از ۶۰۰ هزار دستگاه به حدود ۶ و نیم میلیون دستگاه، تولید تلویزیون از ۱۰۰ هزار دستگاه به بیش از ۶ میلیون دستگاه، تولید دارو از ۲۷ میلیون قطعه به ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه و تولید پودر شوینده نیز از ۲۸۸ هزار تن به یک میلیون و ۶۸۱ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید سیمان از حدود ۷ میلیون تن به ۸۶ میلیون تن، تولید مس کاتوت به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن، تولید آلومینیوم از ۴۵ هزار تن به ۴۵۷ هزار تن و کاشی زینتی نیز از ۱۲ میلیون متر مربع به ۶۰۰ میلیون متر رسیده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در صنعت مواد لبنی شش میلیارد دلار صادارت داریم افزود: در زنجیره فولاد میزان تولید از ۲.۴ میلیون تن در ابتدای انقلاب به ۲۰۰ میلیون تن رسیده است و اکنون نیز ۱۱۰ میلیون تن ظرفیت جدید در حال ایجاد است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: سال گذشته بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ واحد جدید صنعتی با سرمایه ۳۰ هزار میلیارد تومان تاسیس و آماده بهره برداری شد که از نظر تعداد چهار درصد، از نظر ارزش ۳.۵ درصد و از نظر اشتغال ۱۶.۲ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

وی گفت: در سال جدید نیز حدود ۲۱ هزار جواز تاسیس واحدهای تولیدی افزایش داشته است که در مقایسه با سال قبل از آن بیش از ۲۲ درصد رشد داشته است.

شریعتمداری افزود: همچنین در مصرف برق صنعتی در سال ۹۶ حدود ۹.۷ درصد، در حمل و نقل جاده‌ای ۹.۷ درصد و در ترانزیت نیز ۲۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جریمه ۵۰ میلیارد تومانی کسبه به دلیل فروش کالاهای قاچاق گفت: این کالاها هزار و ۲۰۰ کیلومتر را تا بازار تهران طی کرده‌اند که باید در این مسیر جلوی آن‌ها گرفته می‌شد.

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد واردات کشور مواد اولیه و سرمایه‌ای است ادامه داد: بخش زیادی از مواد مصرفی وارداتی اقلامی مانند ذرت، سویا و روغن خام است که در صنعت مرغداری استفاده می‌شود.

شریعتمداری با اشاره به اینکه واردات رسمی ۶۰ میلیون دلار و از ترکیه ۲۰ میلیون دلار است افزود: تفاوت این رقم با ارقامی که گمرکات اعلام کرده است نشان می دهد، بخش قابل توجهی از پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.