مسئول ﭘﯿﺸﯿﻦ ‌پرونده اﯾﺮان در وزارت امور ﺧﺎرﺟﻪ آﻣﺮﯾﮑﺎ در گفت و گو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، ضمن ابراز تاسف از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج یکجانبه از توافق هسته ای با ایران، گفت: ترامپ می خواهد تمام میراث بر جای مانده از دوران باراک اوباما را نابود کند.

جان لیمبرت می گوید : این تصمیم ترامپ بسیار عجیب است. من واقعا از این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا ناامید شدم. این توافق از نظر من یک نماد بود. نمادی بود که ۳۴ یا ۳۵ سال اوضاع تنش آلود میان آمریکا و ایران را تغییر داد. این توافق، موجب شد که بعد از سه دهه، دو طرف پشت میز بنشینند و به جای توهین، به حرف های هم گوش دهند.

لیمبرت گفت: ترامپ می خواهد تمام میراث بر جای مانده از دوران باراک اوباما را نابود کند. او (ترامپ) می گوید چون این توافق را اوباما امضا کرده است پس توافق خوبی نیست. من بهترین و حرفه ای ترین مذاکره کننده در جهان هستم و می توانم توافق بهتری نسبت به این به دست بیاوم.

جان لیمبرت که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ یکی از دیپلمات های گروگان ماجرای اشغال سفارت آمریکا در تهران بود، در این باره نیز گفت: آنچه که بیش از سه دهه است روابط آمریکا و ایران را بحرانی کرده است، ماجرای گروگان گیری بود. این بحران که در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر رخ داد، روابط دو کشور را به شدت بر هم ریخت و این موضوع همچنان ادامه دارد. البته درست است که ما و خانواده مان روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم اما قربانیان حقیقی این ماجرا ما نبودیم بلکه مردم ایران بودند و آنها آسیب های زیادی از این بابت متحمل شدند.

لیمبرت امیدوار است که کشورهای اروپایی بتوانند توافق هسته ای با ایران را حفظ کنند تا مردم این کشور آسیب زیادی نبینند. 

 رئیس‌جمهوری آمریکا چندی پیش با تکرار اتهام و توهین علیه ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است.

سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه های جداگانه‌ای حمایت خود را از برجام اعلام کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.