روزنامه آمریکایی به نقل از مشاوران رئیس‌جمهور این کشور خبر داده که دونالد ترامپ که نگران «شرمساری سیاسی» احتمالی ناشی از دیدار آتی با رهبر کره شمالی است، از مشاوران خود سوال کرده، آیا باید این دیدار را انجام دهد یا نه.

بنا بر گزارش نیویورک تایمز، «رئیس‌جمهور ترامپ در حال سوال از مشاورانش درباره این است که آیا او باید دیدار برنامه ریزی شده ماه اینده خود با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را پیش ببرد یا نه. این سوال به دلیل نگرانی‌ها درباره آن است که شاید این دیدار از منظر سیاسی، مایه شرمساری و خجالت او شود».

این خبر در حالی منتشر شده که نشست سران آمریکا و کره شمالی برای ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) در سنگاپور برنامه‌ریزی شده است.

طبق گزارش نیویورک تایمز، مقام‌های دولت آمریکا گفتند که ترامپ از اظهارات و مواضع مذاکره‌کننده ارشد اتمی کره شمالی که در آن گفته بود، این کشور تمایلی برای رها کردن برنامه اتمی خود در ازای کمک‌های اقتصادی ندارد، «شگفت‌زده» و «عصبانی» شده است.

کره شمالی اخیرا ضمن لغو دیدار مقامات دو کره، تهدید کرد که دیدار رهبرش با رئیس جمهور آمریکا نیز ممکن است لغو شود. دلیل این اقدام کره شمالی برگزاری زمایش نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا در شبه جزیره کره و مخالفت پیونگ یانگ با اقدام یکجانبه برای خلع سلاح اتمی است. 

به گزارش نیویورک تایمز، ترامپ شنبه شب با رئیس‌جمهور کره جنوبی تماس تلفنی برقرار کرد تا از مون جائه این سوال کند، چرا بیانیه‌های علنی کره شمالی با ضمانت‌های خصوصی کیم جونگ اون به رئیس‌جمهور کره جنوبی همخوانی ندارد.

این تماس تلفنی سه روز قبل از دیدار روز ترامپ و مون در کاخ سفید انجام شد.

نیویورک تایمز همچنین خبر داده که مشاوران ترامپ، درباره درک رئیس‌جمهور آمریکا درباره برنامه اتمی کره شمالی و آنچه که برای اطمینان از خلع سلاح اتمی لازم است، نگرانی دارند. بنا بر این گزارش، رئیس‌جمهور کره جنوبی و وزیر خارجه آمریکا گفته‌اند که کیم جون اون، درباره جزئیات برنامه اتمی اطلاعات خوبی دارد و «بسیار آگاه» است.

طبق گزارش نیویورک تایمز، مشاوران ترامپ درباره این موضوع هم نگرانی دارند که او بیش از حد درباره تمایل خود برای دیدار با کیم، سیگنال نشان داده است.

در گزارش آمده است: «همچنین به دنبال تصمیم او(ترامپ) برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران که در دوره اوباما بسته شد، روی رئیس‌جمهور برای اینکه با یک توافق بزرگ از دیدار (با رهبر کره شمالی) بیرون بیاید، فشار بیشتری وجود دارد».

نیویورک تایمز همچنین به نقل از مشاوران سابق ترامپ خبر داده که رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل برگزاری جلسات توجیهی درباره برنامه اتمی مقاومت کرده است و خواهان دریافت این جزئیات نیست.

انتشار این گزارش توسط نیویورک تایمز که یکی از رسانه‌های معتبر آمریکایی است، در حالی صورت گرفته که ترامپ بارها این رسانه را «رسانه خبر جعلی» خوانده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.