دکتر محمد فکور اظهار کرد: از جمله شایع ترین مشکلات زانو بیماری کندرومالاسی کشکک زانو (نرمی غضروف کشکک زانو) است که بیشتر در سنین میانی و جوانی اتفاق می افتد.

وی افزود: از مهمترین دلیل آن می توان به ضعف عضلات چهار سر ران و بیماری های مفصلی مانند روماتیسم مفصلی و نقرس، بیماری های التهابی و عفونی، شکستگی داخل و مجاور مفصل که کجی در سطح مفصل ایجاد کرده باشند، و یا دررفتگی کشکک به سمت بیرون به صورت مادرزادی اشاره کرد.

فکور ادامه داد: این نوع درد زانو در هنگام نشستن و بلند شدن، بالا و پایین رفتن از پله ها، استفاده از توالت ایرانی و یا طولانی شدن راهپیمایی بروز می کند.

این متخصص ارتوپد بیان کرد: پس از بررسی بیمار، اگر دلیل مربوط به ضعف عضله جلوی ران (چهار سرران) و پشت ران باشد برای درمان باید این عضلات ضعیف به خوبی تقویت شوند.

وی بیان کرد: همچنین باید زانو را در دامنه صفر تا ۴۰ درجه قرار دهیم که کشکک با خود استخوان ران در زانو درگیر نشود و قدرت عضلات ضعیف به قدرتی برسند که کنترل حرکات زانو را انجام دهند، در این صورت جابجایی و سایش کشکک درد ایجاد نمی کند.

فکور اضافه کرد: این بیماری در سنین میانی با تقویت عضلات برگشت پذیر است اما باید تمرینات ادامه یابد.

** انحراف زانو در سنین بالا شایع است

این متخصص ارتوپد ادامه داد: در سنین بالاتر انحراف زانو و پرانتزی شدن پا شایع تر است و سایش قسمت داخلی زانو افزایش و مینیسک ها دچار فرسودگی می شود بنابراین در حرکات چرخشی در حالت نشسته و بلند شدن زانو درد می گیرد و دلیل آن فرسودگی غضروف و مینیسک داخلی است.

مینیسک یک صفحه هلالی فیبری - غضروفی که قسمتی از فاصله مفصلی بین استخوان درشت نی و ران را پر می کند؛ مینیسک مفصل زانو را در تمام دامنه حرکتی پایدار نگاه می دارد و نقش فعالی در محدودیت چرخشی خارجی و داخلی مفصل زانو و نیز خم و باز شدن زانو دارد.

وی افزود: همچنین با افزایش سن وقتی پروسه پیری غالب می شود و زایندگی سلولی در بدن کمتر از خراب شدن سلول ها باشد این نوع مشکل ایجاد می شود.

فکور بیان کرد: تقویت عضله چهار سر ران، گرما درمانی، بانداژ معمولی، مصرف داروی مسکنی مانند دیکلوفناک و ناپروکسن برای کاهش التهاب توصیه می شود.

وی افزود: در غیر این صورت فیزیوتراپی و عصا توصیه می شود و در صورت تخریب مفصلی، باید مفصل تعویض شود.

** صدا دادن زانو بدون درد خطرناک نیست

این متخصص ارتوپد گفت: صدا دادن زانو اگر همراه با درد نباشد به ویژه در جوانان و سنین میانه خطری ندارد اما همراه با درد بودن نیاز به بررسی و درمان دارد.

وی با اشاره به اینکه اطراف زانو کیست و بورس وجود دارد بیان کرد: بورس ها به صورت طبیعی برای انجام حرکات مالشی و سایشی زانو هستند که گاهی مایع درون آنها جابجا و کم و زیاد شده و صدا ایجاد می کند.

فکور ادامه داد: گاهی تاندون ها روی برجستگی استخوانی جابجا می شوند و صدا ایجاد می کند.

بورس‌های زیادی در اطراف زانو شناخته شده‌اند که در تسهیل حرکت بخش‌های مجاور خود نقش دارند.

** راه های پیشگیری از زانو درد

این متخصص ارتوپد افزود: تغذیه مناسب، فعالیت ورزشی کافی و انجام فعالیت ها متناسب با تقویت و میزان قدرت عضلات یعنی وارد نکردن بار بیشتر از حد به مفاصل از جمله راه های پیشگیری از زانو درد است.

وی بیان کرد: خودداری از قرار دادن زانو در موقعیت های نامناسب به صورت طولانی مدت و قرار گرفتن در معرض آفتاب و تامین ویتامین دی به میزان کافی نیز توصیه می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.