سومریه نیوز شد، ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که فؤاد معصوم، رئیس جمهوری این کشور به ملت عراق اعلام نتایج چهارمین دور انتخابات پارلمانی در این کشور را تبریک گفت و تلاش‌ها و عزم و اراده مسؤولان و کارمندان کمیسیون عالی مستقل انتخابات و هیئت ملی و بین‌المللی نظارت را ستود.

در این بیانیه همچنین آمده است: فؤاد معصوم حمایت جامعه جهانی و کارشناسان سازمان ملل برای انجام موفق این ماموریت تاریخی را ستود و از کمیسیون عالی انتخابات خواست تا به دقت تمامی شکایات و درخواست‌های ارائه شده از سوی طرف‌های ذی‌ربط را مورد بررسی قرار دهد و با شفافیت، احساس مسؤولیت بالا، عِرق ملی و نیز بر اساس پایبندی کامل به اصول قانون اساسی و قوانین حاکم درخصوص این شکایت‌ها تصمیم گیری کند.

پیشتر کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق نتایج نهایی انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ میلادی را اعلام کرده بود.

در همین حال، پارلمان عراق از کمیسیون عالی انتخابات خواست تا راهکارهای لازم برای کسب اعتماد نسبت به روند انتخابات را اتخاذ کند.

در این خصوص، سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که پارلمان این کشور نامه‌ای را به کمیسیون عالی انتخابات خواهد فرستاد تا این نهاد راهکارها برای کسب اعتماد نسبت به روند انتخابات را اتخاذ کند.

جبوری در بیانیه‌ای اعلام کرد که از جمله این راهکارها "شمارش آراء به صورت رندم و ارجاع پرونده‌های کیفری به طرف‌های ذی‌ربط در مواردی که احتمال عملکرد نامناسب می‌رود، ارائه اسکن نتایج به نهادهای سیاسی، بررسی چندین صندوق رای جهت کسب اطمینان نسبت به مطابقت آراء با داده‌های ارسال شده و بررسی بی‌طرفانه و دقیق درخصوص شکایت‌های ارائه شده" است.

وی افزود، کمیته حقوقی روند انتخابات و مشکلات مطرح شده توسط برخی از طرف‌ها را پیگیری کند و آنچه در روند انتخابات در کرکوک رخ داد، مورد بررسی قرار بگیرد.

پیشتر ریاست پارلمان عراق بنا به درخواست امضا شده توسط ۸۱ نماینده، تصمیم گرفت تا نمایندگان را به حضور در جلسه فوق‌العاده‌ای در روز شنبه دعوت کند تا مسائل و مشکلات صورت گرفته در روند انتخابات مورد بررسی قرار بگیرد. ترکمان‌ها و عرب‌ها در کرکوک نسبت به نتایج انتخابات اعتراض کرده و خواهان بازشماری دستی آراء شده‌اند. آن‌ها می‌گویند که در برنامه‌های دستگاه‌های الکترونیکی به کار گرفته شده در روند انتخابات تقلبی رخ داده است.

در همین راستا، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق از کمیسیون عالی انتخابات خواسته است تا به بازشماری دستی آرای انتخابات پارلمانی در کرکوک بپردازد تا به این بحران فیصله داده شود.

کمیسیون عالی انتخابات پیشتر از موفقیت‌آمیز بودن روند رای گیری در عراق با مشارکت ۴۴.۵۲ درصدی خبر داده بود. این انتخابات نخستین انتخابات پارلمانی پس از پیروزی عراق بر گروه تروریستی "داعش" است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.