سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه امروز در اظهارنظری غیرمنتظره با بیان اینکه امکان بحث و گفتگو درباره آینده برجام بدون مشارکت آمریکا وجود دارد، گفت: «حفظ توافق هسته ای بدون آنکه تهران امتیازاتی بدهد غیرممکن است.»

علیرضا رحیمی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، در واکنش به اظهارات این مقام روس گفت: در حال حاضر مذاکرات برجامی ایران توسط دکتر ظریف با طرف اروپا در حال انجام است؛ تا اعلام نتیجه قطعی آن مذاکرات، هر اظهارنظری در این خصوص در حد گمانه زنی است.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: از نظر ایران، برجام قابل مذاکره مجدد نیست و اظهارات در این خصوص، غیرواقع بینانه است.

رحیمی افزود: نگاه ما این است که برجام از نظر حقوقی، استحکام لازم را دارد و ۲۴ ماه مذاکره برای آن کفایت می کند تا نیازمند مذاکره مجدد نباشد. از این رو، صحبت های مطرح شده، تا مشخص شدن نتیجه گفت‌وگوهای دکتر ظریف با طرف اروپایی، قابل قبول نیست.

رحیمی درباره این تحلیل ها که گفته می شود چرخش روسیه منحصر به برجام نیست و سیاست این کشور در سوریه هم تغییر کرده و دیگر همسویی خاصی میان این کشور و ایران وجود ندارد، گفت: در هر مرحله از مرادودات با روسیه و چین اعم از پیمان های دفاعی و سایر مراودات، اولویت ما، منافع ملی است و بر این اساس، تصمیم گیری می کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.