رویترز گزارش داد، مقامات اوپک در حال بررسی این مسئله هستند که آیا کاهش صادرات نفت ایران و افت عرضه نفت ونزوئلا مستلزم تعدیل توافق کاهش تولید است یا نه. وزرای کشورهای عضو اوپک قرار است در ماه ژوئن تشکیل جلسه دهند.

دولت آمریکا تا برقراری تحریم های نفت به خریداران نفت ایران ۶ ماه فرصت داده تا خرید نفت خود از این کشور را کاهش دهند. این بدان معناست که کاهش صادرات نفت ایران به صورت ناگهانی رخ نخواهد داد.

یک منبع آگاه در اوپک در پاسخ به سوالی در مورد طرح های اوپک برای اقدام در این زمینه گفت: «من فکر می کنم ما تا کاهش هرگونه عرضه نفت (ایران) ۱۸۰ روز وقت داریم.»

یک منبع دیگر در اوپک گفت، هرچند نیاز به افزایش عرضه مورد توجه قرار گرفته، اما فعلا امن ترین راه برای اوپک ان است که کنار بنشیند و شرایط را رصد کند.

دو روز پس از اعلام تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، قیمت نفت در روز پنجشنبه به بالا ترین رقم خود از نوامبر ۲۰۱۴ یعنی ۷۸ دلار در هر بشکه رسید.

ایران که حدود ۴ درصد از نفت جهان را تولید می کند، روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت به اروپا و حدود ۱.۸ میلیون بشکه به آسیا صادر می کند. از نظر تحلیلگران، بیشتر احتمال دارد که صادرات نفت ایران به اروپا به دلیل تحریم ها کاهش پیدا کند.

یک منبع دیگر در اوپک گفت: «هنوز خیلی زود است بفهمیم تاثیر تحریم ها چه میزان خواهد بود...ما باید منتظر باشیم و ببینیم چین و ژاپن چه خواهند کرد. چه کسی از ایران نفت خواهد خرید و چه کسی طرف ترامپ را خواهد گرفت.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.