"دونالد ترامپ"، رئیس جمور آمریکا سه شنبه شب خروج خود از برجام را اعلام کرد که این مسئله با واکنش های تند و انتقادی بین المللی زیادی از جمله از طرف مقامات آلمانی روبرو شد.

"اولاف شولتز"، وزیر دارایی آلمان در واکنش به این تصمیم ترامپ اعلام کرد که می خواهد عواقب این تصمیم ترامپ برای شرکت های اروپایی را کاهش داده و از این شرکت ها حمایت کند. وی تاکید کرد که همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا از تاثیرات این تصمیم جلوگیری کند. وی در همین راستا  امروز مذاکرات تلفنی را با همکاران خود در آمریکا انجام داد.

"فرانک والتر اشتاین مایر"، رئیس جمهور آلمان هم روند صلح در خاورمیانه را تحت تاثیر این تصمیم ترامپ در معرض خطر ارزیابی کرد.

استفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان هم اعلام کرد که برلین این مسئله را مورد بررسی قرار می دهد که لغو برجام از طرف آمریکا چه عواقبی می تواند برای شرکت های آلمانی داشته باشد.

اقتصاد آلمان هم بسیار نگران آینده روابط تجاری خود با ایران بوده و از عرصه سیاسی کمک  در این زمینه را درخواست کرده است.

صنعت اتومبیل آلمان هم از کمیسیون اتحادیه اروپا درخواست کرده است که برای مناسبات تجاری با ایران کاری کند. اقتصاد آلمان همچنین انتقاد شدیدی به درخواست سفیر جدید آمریکا در برلین درباره پایان هر چه سریع تر تجارت با ایران وارد کرده است.

"آندرس ناهلس"، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان هم تصمیم ترامپ برای لغو برجام را خطایی سخت دانست که هه دنیا را در نگرانی شدیدی فرو برده است. وی تاکید کرد که رئیس جمهور آمریکا به این ترتیب جهان را ناامن تر کرده است. به گفته وی این تصمیم ترامپ همچنین ضربه بزرگی به روابط دو سوی آتلانتیک است. وی در عین حال درباره واکنش خونسردانه ایران به این تصمیم ترامپ ابراز خرسندی کرد.

"نیلز اشمیدت"، سخنگوی سیاست خارجی حزب سوسیال دموکرات هم از یک شکست سخت برای مناسبات اروپا و آمریکا سخن گفته و درباره خروج احتمالی ایران از این توافق هم هشدار داد.

وولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ هم این تصمیم ترامپ را به عنوان سخت ترین اشتباه دوران ریاست جمهوری وی ارزیابی کرده و گفت: این خطرناک است.

"المار بروک"، از سیاستمداران بلند پایه حزب دموکرات مسیحی آلمان هم تاکید کرد که خروج آمریکا از برجام وحدت غرب را در هم می شکند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.