وفا گزارش داد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کاخ ریاست جمهوری شیلی در شهر سانتیاگو با سباستین پینه‌را، رئیس جمهور محافظه‌کار شیلی دیدار و گفت‌وگو کرد.

عباس پس از این دیدار در کنفرانسی مطبوعاتی ضمن تاکید دوباره بر احترام به یهودیان و ابراز همدردی با قربانیان هولوکاست، هولوکاست را شنیع‌ترین جنایتی توصیف کرد که تاکنون علیه بشریت انجام شده است.

پش از این نیز عباس به خاطر سخنانش در افتتاحیه شورای ملی فلسطین در۳۰ آوریل گذشته درباره هولوکاست از یهودیان عذرخواهی کرده بود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این کنفرانس ابراز امیدواری کرد که مشکلات شش میلیون فلسطینی که از حدود ۷۰ سال پیش در کشورهای مختلف جهان با مشکلات پناهندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، مطابق با طرح صلح عربی و قطعنامه شماره ۱۹۴ شورای امنیت پایان یابد.

عباس در ادامه بر تلاش برای آغاز مذاکراتی مطابق با قطعنامه‌های بین‌المللی و اصل تشکیل دو کشور بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ میلادی تاکید کرد.

این مقام فلسطینی افزود: قدس شرقی شهری اشغال شده از سال ۱۹۶۷ میلادی بوده و پایتخت کشور فلسطین است، کشوری که ما می‌خواهیم این است که درب‌های آن به روی پیروان ادیان آسمانی یهودیت، مسیحیت و اسلام گشوده باشند.

عباس در ادامه به طرح صلحی اشاره کرد که آن را به شورای امنیت ارائه کرده و در آن برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی صلح، دستیابی به راهکاری بین‌المللی چند طرفه و عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل را خواستار شده است.

سباستین پینه‌را نیز پس از دیدار با عباس اظهار داشت: فلسطین این حق را دارد که کشوری آزاد، مستقل و برخوردار از حاکمیت باشد و فلسطینی‌ها نیز حق تعیین سرنوشت خود را دارند و شیلی از آنها حمایت می‌کند.

شیلی به عنوان کشوری واقع در آمریکای جنوبی در سال ۲۰۱۱ از پیوستن فلسطین به یونسکو و نیز سازمان ملل به عنوان عضو ناظر در دوره اول ریاست جمهوری پینه‌را به عنوان اولین رئیس جمهوری شیلی که به رام‌الله سفر کرد، حمایت کرد.

شیلی اولین کشوری بود که در سال ۱۹۹۸ یک نمایندگی دیپلماتیک برای خود در تشکیلات خودگردان به راه انداخت و در ژانویه ۲۰۱۱ کشور فلسطین را به رسمیت شناخت.

محمود عباس روز دوشنبه در ونزوئلا از کشورهای آمریکای لاتین خواست سفارتخانه‌های خود در اراضی اشغالی را به قدس اشغالی منتقل نکنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.