رویترز گزارش داد، بدون حمایت اتحادیه اروپا همانطور که در سال ۲۰۱۲ انجام داده بود یا سایر مشتریان نفتی بزرگ ایران، تحت فشار قرار دادن ایران برای واشنگتن دشوارتر خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه شب به وقت تهران پس از اجرای دو سال و نیم برجام به حضور کشورش در این توافق پایان داد. منابع آگاه پیش از این خبر داده بودند ترامپ تصمیم گرفته است از توافق هسته‌ای خارج شود.

اروپا اکنون حدود یک چهارم از صادرات نفت ایران را خریداری می‌کند اما همچنان وزنه های آسیایی شامل چین، هند، کره جنوبی و ژاپن عمده نفت صادراتی ایران را خریداری می‌کنند.

ترکیه نیز یک خریدار غیر آسیایی بزرگ دیگر نفت ایران است و صادرات ایران به این کشور از ژانویه سال ۲۰۱۶ تقریباً سه برابر شده و به میزان ۱۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

تولید نفت ایران از ژانویه سال ۲۰۱۶ حدود یک چهارم یا معادل ۸۰۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۳.۸۲ میلیون بشکه در روز رسیده که ایران را ششمین تولید کننده بزرگ نفت در جهان ساخته است.

در این بین، صادرات نفت ایران بیش از دو برابر افزایش یافته و در آوریل به رکورد ۲.۶ میلیون بشکه در روز رسید که حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود و عمده این افزایش تحت تأثیر صادرات به پالایشگاه‌ها در اتحادیه اروپا بود.

فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و یونان بزرگترین مشتریان اتحادیه اروپایی ایران بوده و سهمیه اروپا از صادرات نفت ایران ۶۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از اوایل سال ۲۰۱۶ است.

طی سه سال مازاد عرضه جهانی نفت و محصولات پالایش شده که قیمت‌ها را به کف رسانده بود، ایران یاد گرفت چگونه با حداقل ساخته و عایدی بیشتری داشته باشند.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، ایران به میانگین قیمت ۵۸.۸۰ دلار هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۸ نیاز دارد تا بودجه خود را متوازن کند که این رقم پایین‌تر از ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۱۴ است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.