سایت خبری هابرترک نوشت، هنوز متن کامل لایحه منتشر نشده است اما جزئیاتی از آن توسط دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اعلام عمومی شده‌اند.

مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه لایحه‌ای را منتشر کرد که اشاره داشت به اینکه تایید بودجه آمریکا در سال ۲۰۱۹ با مساله فروش سلاح‌های آمریکایی به ترکیه با تصمیم این کشور در زمینه خرید سامانه‌های اس ۴۰۰ روسیه مرتبط است.

در لایحه مورد نظر آمده است، وزیر دفاع حق ندارد در زمینه فروش سلاح به خارج به خصوص فروش سامانه‌های دفاعی که باید به کنگره درباره آن اطلاع داده شود، سلاحی به ترکیه بفروشد بلکه باید وزیر طبق بند "ب" در این باره به کمیته‌های مربوطه در کنگره آمریکا گزارش دهد.

طبق بند "ب" وزیر دفاع باید بعد از رایزنی‌ با وزیر خارجه طی دوره ۶۰ روزه از زمان موافقت بر سر بودجه گزارشی را درخصوص وضعیت کنونی روابط ترکیه و آمریکا ارائه کند.

قرار است این گزارش شامل ارزیابی احتمالی درباره خرید سامانه‌های اس ۴۰۰ روسیه از سوی دولت ترکیه و نیز پیامدهای احتمالی این خرید بر روابط آمریکا و ترکیه و نیز ارزیابی میزان تاثیر آن بر سامانه‌های دفاعی دیگر که آمریکا با همکاری ترکیه استفاده می‌کند، شود.

طبق این سند، وزیر دفاع باید پیشنهاد سامانه‌های موشکی جایگزینی را به جای اس ۴۰۰ به ترکیه بدهد تا آن را از آمریکا یا کشورهای عضو ناتو خریداری کند.

این لایحه در حالی بررسی می‌شود که انتظار می‌رود اعطای جنگنده‌های اف – ۳۵ از ماه ژوئن به مدت یکسال از سوی آمریکا به ترکیه انجام گیرد. در حال حاضر خلبانان ترکیه آموزش‌های لازم در این باره را اخذ می‌کنند.

تا زمان ارائه گزارش درباره روابط دو کشور و تکمیل آن تمام فروش‌ها به ترکیه متوقف می‌شود.

رجب طیب اردوغان در پی کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ حالت فوق‌العاده در ترکیه اعلام کرد و از آن زمان ده‌ها هزار تن بازداشت شده، مخالفان سرکوب شدند و پاکسازی در سطح اداری و نظامی صورت گرفته است. او حامیان فتح الله گولن، روحانی ترک تبار ساکن آمریکا را به اجرای این کودتا ناکام متهم می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.