حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه گفت: حضور، اجتماع و حرف مردم مشهد و دیگر شهرهای این استان در دو انتخابات سال‌های ۹۲ و ۹۶ بسیار مهم و سرنوشت‌ساز بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه خراسان رضوی تنها قطب گردشگری یا قطب علمی، فرهنگی و کشاورزی، نیست و در این سفر مشخص شد که یک قطب مهم صنعتی هم هست، افزود: از ۳ پروژه مهم و عظیمی که در این سفر افتتاح شد، دو پروژه مربوط به تکمیل زنجیره تولید فولاد در خراسان رضوی بود. با افتتاح این طرح‌ها ایران، امروز بعد از نفت، گاز و پتروشیمی، به توانمندی‌های قابل توجهی در عرصه صنایع معدنی و بویژه تولید فولاد دست یافته است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ایران امروز ظرفیت تولید حدود ۲۰۰ میلیون تن فولاد در سال را دارد، اظهار داشت: از این میزان ظرفیت تولید ۸۰ میلیون تن آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده است.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های خراسان رضوی برای توسعه صنایع تولید فولاد، تصریح کرد: توسعه این صنعت در خراسان رضوی بستگی مستقیم به ظرفیت تأمین آب در استان دارد. کم‌آبی یکی از مشکلات بزرگ کشور و از جمله خراسان رضوی است و یکی از خواسته‌های اصلی من از مسئولان دولتی و مسئولان استان خراسان رضوی تلاش بیشتر برای مقابله با کم‌آبی، اجرای طرح‌های صرفه‌جویی و تأمین منابع آب است.

دکتر روحانی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مصارف آب در کشورمان در بخش کشاورزی است که خوشبختانه در جریان این سفر طرح‌های خوبی برای صرفه‌جویی و ارتقاء بهره‌وری مصرف آب در کشاورزی به بهره‌برداری رسید و شاهد آن بودیم که توسعه کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی رشد قابل توجهی داشته است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه گردشگری نیز یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی خراسان رضوی است، خاطر نشان کرد: سفر حدود ۳۰ میلیون زائر در سال به مشهد، ظرفیت بسیار چشمگیری برای بخش گردشگری خراسان رضوی است.

دکتر روحانی گفت: توجه به بازسازی و نوسازی بافت فرسوده استان و بویژه در شهر مشهد و ساماندهی مسأله حاشیه‌نشینی از دیگر مسایل مورد توجه دولت درباره استان خراسان رضوی است که دولت در این زمینه گام‌های مهمی برداشته و آغاز اجرای طرح عظیم بازآفرینی شهری می‌تواند در این زمینه تحول و تحرک جدیدی ایجاد کند.

وی در پاسخ به اولین سوال درباره ظرفیت‌های صادراتی خراسان رضوی به آسیای میانه، گفت: خراسان رضوی یکی از مسیرهای اصلی صادراتی کشور به آسیای میانه و قفقاز است و البته ظرفیت‌های حمل و نقلی خوبی نیز دارد و در حال حاضر کانال‌های ارتباطی هوایی، ریلی و جاده‌ای استان بسیار فعال هستند.

رئیس جمهور اضافه کرد: سیاست اصولی کشور، تعامل نزدیک‌تر با منطقه آسیای مرکزی و قفقاز است و طرح تجارت آزاد با اوراسیا نیز در حال طی مراحل نهایی است که تحولی در روابط اقتصادی کشورهای منطقه اورآسیا با ایران ایجاد کرده و امیدواریم تحولات مثبت آن در خراسان رضوی چشمگیر باشد.

دکتر روحانی در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی مشکلات حاشیه‌نشینی در مشهد، اظهار داشت: حاشیه‌نشینی یکی از مشکلات همه شهرهای بزرگ کشور است و البته مشهد در این زمینه شرایط ویژه‌تری دارد. امیدوارم در قالب طرح بازآفرینی شهری هم نوسازی بافت‌های فرسوده شهر مشهد و هم مشکلات مشابه مناطق حاشیه‌ای این شهر مورد توجه قرار گرفته و رفع شود چرا که این مسایل همواره جزو دغدغه‌های دولت بوده و است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره راهکارهای دولت برای حمایت از بخش خصوصی، تصریح کرد: برای این مسأله اولاً باید مردم را تشویق به خرید کالاهای تولید داخل کنیم و اجازه ندهیم کالای قاچاق وارد کشور شود. اجرای طرح اخیر دولت برای ساماندهی بازار ارز، قطعاً قاچاق کالا را بسیار سخت‌تر و محدودتر خواهد کرد.

دکتر روحانی افزود: کار دیگری که می‌توان انجام داد این است که برای تولیدکنندگان بازارهای صادراتی ایجاد کرد که دولت در این زمینه برنامه و اعتبارات خوبی برای تشویق صادرکنندگان در نظر گرفته است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره بدهی دولت به شهرداری مشهد، گفت: در مراسمی که صبح امروز برای افتتاح پروژه مربوط به متروی مشهد داشتیم، آقای شهردار، سخن متفاوتی گفتند و به طور کامل از همکاری دولت با شهرداری مشهد اظهار رضایت کردند. بهتر از است این سوال را از خود آقای شهردار بپرسید چرا که ایشان از کمک های دولت به شهرداری مشهد ابراز رضایت و خوشحالی می‌کردند.

دکتر روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره راهکارهای دولت برای تلطیف فضای شهر مشهد، اظهار داشت: نمی‌دانم مقصود دقیق شما از تلطیف فضای شهر مشهد چیست، اما معتقدم مشهد با شهرهای دیگر هیچ فرقی ندارد. بعضی‌ها می‌گویند مشهد شهر امام رضا(ع) است اما این حرف دقیقی نیست، چرا که همه ایران کشور امام رضا(ع) و زیر پرچم امام رضا(ع) است. اگر چیزی حلال است برای همه حلال است و اگر حرام است برای همه حرام است مشهد با شهرهای دیگر تفاوتی ندارد. در کشور یک قانون داریم که باید به طور مساوی در سراسر کشور اجرایی و عملیاتی شود و امیدوارم چنانچه مشکلی در این زمینه وجود دارد با کمک همه مسئولان کشوری و استانی حل و فصل شود.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که مشهد، پایگاه مهمی برای منتقدان دولت است که به صراحت مخالفت و انتقادات خودشان را بیان می‌کنند، اما مسئولان دولتی معمولاً در برابر این انتقادها روزه سکوت می‌گیرند، گفت: دولت با انتقاد از سوی هر فرد یا افرادی و در هر بخشی از کشور مشکلی ندارد و انتقاد را حق مردم می‌داند.

دکتر روحانی اضافه کرد: آنچه از نظر ما خوب نیست، تخریب است. که آن را به نفع کشور نمی‌دانیم. باید واقعیت‌ها به مردم گفته شود و خدمات شفاف بیان شود و در کنار آن انتقاد هم مطرح شود، اما تخریب به هیچ وجه مفید نبوده و خلاف شرع و قانون است و به ویژه با شرایط حساس کشور که نیاز به وحدت و      انسجام را بیشتر می‌کند ، تخریب به هیچ وجه درست نیست.

رئیس جمهور اظهار داشت: البته اینکه مسئولین دولتی در استان‌ها خدمات دولت را تبیین نکنند، نیز اگر صحیح باشد، محل اشکال است. مسئولین استانی باید واقعیات را به شکل صحیح به مردم منتقل کنند.

دکتر روحانی تصریح کرد: گاهی نه تنها واقعیات درست منعکس نمی‌شود، بلکه معکوس بیان می‌شود. که این کار در وهله اول ظلم به مردم و افکار عمومی و تخریب امید مردم به آینده است. امید به آینده بسیار مهم است و اگر مردم به آینده امید داشته باشند از هر سختی و مشکلی عبور خواهند کرد. از مسئولان دولتی در سطح کشور و استانی می‌خواهم که واقعیات را به شکل دقیق برای مردم توضیح دهند و در برابر تخریب‌ها سکوت نکنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.