هم اکنون که بیش از ۱۰ ساعت از برگزاری این انتخابات سپری می شود اغلب نامزدها، گروه ها و احزاب سیاسی در فضای آرام در پای صندوق های رای حاضر شدند و به نامزدها و لیست مورد نظر رای می دهند.

انتخابات پارلمانی لبنان از ساعت ۷ صبح امروز در ۱۵ حوزه انتخابیه آغاز و تا ساعت ۱۹ (به وقت محلی) ادامه خواهد داشت.

بسیاری از مسئولان و شخصیت های لبنانی از جمله میشل عون رئیس جمهوری، سعد الحریری نخست وزیر، نبیه بری رئیس مجلس لبنان و شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله در این انتخابات شرکت کردند.

همه این مقام ها و شخصیت ها پس از رای دادن بر اهمیت انتخابات پارلمانی لبنان تاکید کردند.

حدود ۲۰۰ هزار نیروی ارتش و پلیس تامین امنیت لبنان را برعهده دارند.

انتخابات امسال پس از ۵ سال وقفه که دلایل آن سیاسی و امنیتی بود، برگزار می شود.

لبنان در سال های اخیر موفقیت های مهمی در عرصه امنیتی داشته که مهمترین آن بیرون راندن گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره از شرق این کشور بود.

* وضعیت امنیتی لبنان بسیار خوب است

وزیر کشور لبنان، وضعیت امنیتی این کشور در روز برگزاری انتخابات پارلمانی را «بسیار خوب» توصیف کرد.

«نهاد المنشوق» روز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در منطقه صیدا در جنوب لبنان، افزود: مجلس نمایندگان لبنان، نهاد اصلی قانونگذاری کشور بوده و این انتخابات، از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اظهار داشت: با توجه به برگزاری انتخابات پارلمانی برای اولین بار براساس قانون جدید، ممکن است دشواری هایی برای رای دهندگان بوجود آید که بروز این مسایل در اجرای چنین قوانین جدیدی، طبیعی به نظر می رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتخابات پارلمانی لبنان، از ساعت ۷ صبح امروز در ۱۵حوزه انتخابیه این کشور آغاز شد.

براساس اعلام وزارت کشور لبنان، سه میلیون و ۷۶۴ هزار و ۴۸۳ لبنانی واجد شرایط شرکت در انتخابات پارلمانی امروز این کشور هستند.

در این انتخابات ۵۸۳ نامزد در قالب ۷۷ لیست حضور دارند. مردم لبنان در انتخابات امروز از میان ۵۸۳ نامزد، ۱۲۸ نفر را راهی پارلمان خواهند کرد تا این نهاد علاوه بر وظیفه قانونگذاری، زمینه های انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر جدید را فراهم کند.

لبنان دارای نظامی پارلمانی است و ترکیب این نهاد آرایش دولت آینده را نیز تعیین خواهد کرد.

بر اساس قانون انتخابات لبنان که بر اساس الگوی نسبیت تدوین شده، مردم به لیست های انتخاباتی رای می دهند و هر لیست بر اساس میزان آراء بدست آمده در پارلمان کرسی خواهد داشت.

کرسی های پارلمان بین طوایف مختلف لبنان در همه حوزه ها تقسیم بندی شده است. به صورت کلی هم نیمی از کرسی های پارلمان به مسیحیان و نیمی دیگر به مسلمانان تعلق می گیرد.

بر اساس قانون انتخابات، هر شهروند لبنانی چه در داخل چه در خارج این کشور بر اساس محل ثبت سند سجلی خود در انتخابات شرکت می کند و به نامزدهای مرتبط با آن حوزه رای خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.