در طول دوران فوتبالی مسی و رونالدو مخصوصا زمانی که در خوشبینانه ترین حالت ممکن آن ها تنها برای یک هفته می توانستند خود را در فرم ایده آل نگه دارند؛ همواره کسانی بودند که قصد داشتند به نوعی پرچم پایان دوران درخشش این دو ستاره را به اهتزاز در آوردند.

«مسی نه تنها دیگر انرژی ۲۰ سالگی خود را ندارد، بلکه عصای جادویی او برای تیمش هم از کار افتاده و قدرت و سرعت دریبل زنی خود را از دست داده است.»

ریمون دومنک، ۸ مارس ۲۰۱۷

مسی در تاریخ ۹ مارس ۲۰۱۷: با یک گل و دو پاس گل نقش اصلی &#۳۹;بازگشت&#۳۹; ۶-۱ و مسحور کننده در مقابل پاری سن ژرمن را ایفا کرد و در لیگ قهرمانان اروپا جاودانه شد.

«رونالدو در برهه ای آنقدر برای گلزنی عطش داشت که حتی در بازی هایی که تیمش ۴-۰ از حریف پیش بود، هم دست از تلاش برای به ثمر رساندن گل های زیبا بر نمی داشت... اما آن زمان ها دیگر گذشته است.&#۳۹;

برند شوستر، ۱۱ آوریل ۲۰۱۷

رونالدو در ۱۸ آپریل ۲۰۱۸: در سیزدهمین بازی متوالی ، ۲۴ گل را به نام خود ثبت کرد.

آنچه در این دو اظهار نظر در قالب انتقاد مطرح شده است؛ توانایی رو به افول ستاره های این روزهای دنیای فوتبال است؛ اظهاراتی که هیچگاه جامه ی عمل نپوشید.

با این وجود، از آنجا که مسی همچنان در لالیگا به روند گلزنی خود ادامه می دهد و رونالدو در لیگ قهرمانان اروپا آقایی می کند؛ ظاهرا خورشید این دو ستاره دنیای فوتبال قصد غروب کردن ندارد.

اما گذشت زمان برای انسان ها اجتناب ناپذیر است و هر قدر هم قدرتمند؛ آن ها قطعا توانایی متوقف کردن زمان را ندارند؛ با این حساب جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه آخرین فرصت این دو برای افزودن افتخاری دیگر به جعبه ی شکوهمند افتخارات خود است.

تارنمای فیفا با اشاره به اینکه جام جهانی روسیه، چهارمین جام جهانی دوران فوتبالی هر کدام از آن ها محسوب می شود، با ارایه آماری از عملکرد این دو ستاره در فصل جاری ادامه داد:

کریستیانو رونالدو ( باشگاه رئال مادرید - تیم ملی پرتغال)

تعداد بازی: ۴۷ بار

گل: ۴۸

پاس گل: ۱۰

افتخارات: جام باشگاه های جهان در سال ۲۰۱۷، سوپر کاپ اسپانیا، سوپر کاپ یوفا، فینالیست لیگ قهرمانان اروپا

لیونل مسی (باشگاه بارسلونا - تیم ملی آرژانتین)

تعداد بازی: ۵۶

گل: ۴۶

پاس گل: ۱۸

افتخارات: قهرمانی لالیگا، قهرمانی جام حذفی اسپانیا

رونالدو در مقایسه با فصول گذشته، تغییرات چشمگیری داشته و عملا به یک تمام کننده تمام عیار در محوطه جریمه تبدیل شده است؛ وظیفه ای که تا پیش از جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان به عهده «پائولتا» بود و در حال حاضر تیم ملی پرتغال می تواند با تکیه بر نبوغ رونالدو راه خود را برای موفقیت در جام جهانی روسیه هموار کند.

در تیم ملی آرژانتین اما شرایط متفاوت است؛ جایی که حتی در نبود مسی؛ صف طویلی از مهاجمان مستعد پشت سر وی آماده هنرنمایی هستند. سرخیو آگرو، گونزالو هیگواین، آنخل دی ماریا، پائولو دیبالا و مائورو ایکاردی؛ جوخه ی مرگباری است که در صورت حفظ تعادل؛ خورخه سمپائولی سرمربی تیم ملی آرژانتین می تواند با استفاده از آنان، هر تیمی را آماج حمله های خود قرار دهد.

سوابق در جام های جهانی پیشین

رونالدو

۲۰۰۶: حذف در نیمه نهایی توسط فرانسه

۲۰۱۰: حذف در یک هشتم توسط اسپانیا

۲۰۱۴: حذف در مرحله گروهی

مسی

۲۰۰۶: حذف در یک چهارم توسط آلمان

۲۰۱۰: حذف در یک چهارم توسط آلمان

۲۰۱۴: شکست در فینال توسط آلمان

روسیه برای آن ها چه در چنته دارد؟

اگرچه رونالدو و مسی و هم تیم هایشان برای صعود از مرحله گروهی مصمم هستند، اما حریفان سرسخت مسلما برای آنان دردسر آفرین خواهند بود؛ پرتغال در یک دیدار هیجان انگیز در نخستین تقابل خود به مصاف اسپانیا خواهد رفت؛ جدالی که در صورت لغزش اسپانیا؛ سرنوشت این تیم را به تقابل با دو تیم سرسخت ایران و مراکش گره خواهد زد.

در سوی مقابل تمام تیم های حاضر در گروه آرژانتین توانایی امتیاز گرفتن از سفید و آبی آسمانی پوشان را دارند، علی الخصوص با توجه به شکست تحقیر آمیزی که آن ها در بازی دوستانه و البته در غیاب مسی مقابل اسپانیا متحمل شدند.

با توجه به آمار بی نظیر مسی و رونالدو در گلزنی و رکوردشکنی، اگرچه به زعم بسیاری از تحلیلگران فوتبال اساسا مقایسه این دو بازیکن با پیشینیان امری اشتباه است، اما واقعیت آن است که صرف نظر از توانایی های این دو فوق ستاره برای سازگاری با زمان؛ هیچکس نمیتواند در مقابل قدرت زمان مقاومت کند.

از سال ۱۹۳۰ تاکنون، ۴۲۲ بازیکن به عنوان قهرمان جام جهانی در ادوار برگزاری این رقابت ها حضور داشته اند و از بین آن ها تنها هفت نفر بیش از ۳۵ سال داشته اند و فقط دو نفر از این هفت نفر دروازه بان نبودند.

در سال های ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ «نیلتون سانتوس» برزیلی برغم داشتن لقب مسن ترین بازیکن تورنمنت؛ در تمام بازی های تیم ملی برزیل به میدان رفت و زمانی که جام قهرمانی را در شیلی بالای سر برد، ۳۷ سال داشت.

در سال های اخیر نیز «میروسلاو کلوزه» آلمانی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل دو گل به ثمر رساند و ۳۶ سال داشت.

این آمار نشان می دهد که امیدهای مسی و رونالدو برای یک پایان شیرین در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بسیار کمرنگ به نظر می آید؛ در واقع جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه آخرین صحنه ی تقابل این دو اسطوره دنیای فوتبال در بزرگترین رویداد فوتبالی جهان خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.