مارک زاکربرگ مدیرعامل جوان فیسبوک امسال در شرایطی در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان موسوم به F۸  شرکت کرد که اخیرا از یک رسوایی بزرگ در خصوص داده های کاربرانش در رسانه های عمومی پرده برداری شده است. 

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از سی نت شاید کمتر فردی باور می کرد که مارک زاکربرگ جوان که کار خود را از یک اتاق خوابگاه  دانشجویی دردانشگاه هاروارد آغاز کرده بود پس از ۱۴ سال تبدیل به یکی از غول های اینترنتی جهان شود .

این رشد ناگهانی نه تنها به علت نبوغ وی ، بلکه به علت آرمانگرایی بیش از حد او اتفاق افتاد. اما همه چیز میشه ایده آل باقی نمی ماند و زاکربرگ نیز در دام یک مشکل جدی در حوزه امنیت داده های کاربران افتاد.

وی، این هفته پس از گذراندن دو ماه سخت (به خاطر یک اشتباه و افشای اطلاعات بیش  از ۲/۲ میلیارد کاربر فیس بوک) در برابر  بیش از ۵ هزار توسعه دهنده در کنفرانس سالانه شرکت خود موسوم به  F۸ ایستاد و موعظه کرد.

شاید بتوان گفت مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک، در طول کنفرانس توسعه دهنده شرکت خود در سال جاری بیشتر از هر زمان دیگر در معرض دید قرار گرفته است.

او درباره مسئولیت ها، ایده آلیسم، نوآوری بدون بی فکری صحبت کرد.افزون بر این ها او از تابوشکنی ، حرکت بدون مرز و درخشش در سیلیکون ولی نیز سخن گفت. 

زاکربرگ در بخشی از سخنانش گفت: "من اعتقاد دارم که ما باید تکنولوژی را برای کمک به مردم توسعه دهیم . من ایمان دارم که این اتفاق به تنهایی رخ نخواهد داد."

منظور زاکربرگ به  جمعیت زیادی بود که در سالن کنفرانس سن خوزه، واقع در ۲۰ کیلومتری جنوب فیس بوک، جمع شده بودند . 

چندین دهه است که جامعه سلیکون ولی به شدت مورد توجه و معتبر بین مردم است. اما به نظر می رسد این نفوذ همیشگی نیست و حتی زاکربرگ نیز به این موضوع اذعان کرد.

زاکربرگ گفت: "هیچ تضمینی وجود ندارد که ما همیشه این حق را به دست آوریم. چرا که برتری دشوار است.ما اشتباهاتی را انجام خواهیم داد و پیامدهای آنها را نیز قبول می کنیم و باید اشتباهاتمان را حل کنیم. اما حتی این ها هم کافی نیست و ما باید برای ساخت ابزارهای قدرتمندتری تلاش کنیم."

پس از گذشت مدتی کوتاه از شهادت ۱۰ ساعته زاکربرگ در کنگره،اکنون او در برابر F۸ قوی تر از همیشه ظاهر شده تا نشان دهد که همه چیز تغییر خواهد کرد.

شاید یکی از جدی ترین تغییرات زاکربرگ را می توان در لباس های او دید که بر خلاف همیشه با لباس های تیره تر و البته رسمی تر از تی شرت های متداول خود درجلسه حاضر شد. 

وی برای  ۱۴ دقیقه، یعنی  تقریبا نیمی از سخنرانی خود، درباره حفظ حریم خصوصی، صحت انتخابات و بررسی واقعیت های ارسال شده به سایت صحبت کرد. 

 او در بخشی از سخنان خود گفت: "چیزی که از تجربیاتم در خصوص ادای  شهادت در کنگره آموخته ام این است که من پاسخ های روشن و کافی برای برخی از سوالات در مورد داده ها نداشتم.ما در تلاش هستیم تا مطمئن شویم کنترل های ما روی داده ها شفاف است و البته این کنترلگری را افزایش خواهیم داد. 

زاکربرگ در بخشی از سخنانش نیز به این موضوع اشاره کرد که پس از ۱۴ سال چه تحولاتی را پشت سر می گذارد. وی گفت :نمی توانم باور کنم پس از ۱۴ سال باید با ارگان های دولتی برای فعالیت های خود درگیر باشم.

اما با همه این ها،فیسبوک برای زاکربرگ یک "خانه امید" تمام عیار است. فیسبوک او را ثروتمند کرد، چرا که  ثروت شخصی  زاکربرگ در حدود  ۶۹ میلیارد دلار تخمین زده می شود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.