در ادامه این مطلب می خوانیم: البته گاهی اوقات این مسئله ممکن است بیش از یک کلاهبرداری مالی باشد بلکه می تواند این رفتار فریبکارانه از سوی رهبران سیاسی انجام شود که عواقب و پیامد آن می تواند منجر به جنگ یا مصالحه نسبت به جایگاه و ارزش ملتش یا سایر هزینه های انسانی گسترده گردد.

وی در تحلیل خود به اظهارات بنیامین نتانیاهو اشاره کرد و هدف وی را ارائه شواهد جدید برای راضی کردن ترامپ به خروج از برجام توصیف کرد. در واقع بنیامین نتانیاهو در اجرای این شوی تبلیغاتی به قانون اصلی تمامی فریبکاران خوب وفادار ماند که : «مخاطب را بشناسید».

وی از طریق استفاده کلمات کوتاه؛ تصاویر و اخبار جعلی و ساختگی درصدد بود که مخاطبین آن به درک و فهم خوبی از درک وی نسبت به امور جهان برسند. شانس موفقیت وی در این مسئله بسیار بالاست زیرا که طرف مخاطب شوی تبلیغاتی تصمیم گرفته است که آنچه که بنیامین نتانیاهو سعی دارد القا کند را بپذیرد؛ زیرا که فروش پیشاپیش در هنگام دیدار کوتاه اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل انجام شده است.

بنابراین این یک اقدام فریبکارانه پر از لایه های دروغ و نیرنگ است. ترامپ در زمان نامزدی انتخابات وعده داد که از توافق هسته ای ایران خارج می شود زیرا این گونه تصور می کرد که خروج از برجام می تواند باعث شود که وی قدرتمندتر به نظر برسد و در قالب یک متمدن ( البته متقلب و فریبکار) خود را یک معامله گر برجسته به تصویر بکشد و از این طریق باراک اوباما را بدنام کند.

بنیامین نتانیاهو واقعا تهدید ایران را درک کرده است و برای این مسئله است که حاضر است برای مجاب کردن آمریکا به خروج از توافق هسته ای دروغ بگوید؛ تحریف کند یا به غلط تفسیر کند. وی تمام این اقدامات را هم انجام داده است. وی در شوی تبلیغاتی خود بر این تاکید کرد که شواهدی جدیدی از فعالیت های هسته ای ایران کشف کرده است در حالی که اصلا اینطور نبود. وی بیان کرد که ایران برجام را نقض کرده است در حالی ایران به آن پای بند بوده است. وی استدلال کرد که این مسئله بیشتر از هر زمان دیگر نیاز است که توافق هسته ای ایران لغو گردد در حالی که کارشناسان امنیتی اسرائیل اگر چه بر ناقص بودن توافق تاکید می کنند ولی حفظ برجام را ضروری می دانند.

بنابراین اکنون به نظر می رسد که با طرح شواهد نتانیاهو؛ خروج آمریکا از برجام محتمل تر است. اما در روز بعد از کناره گیری آمریکا از برجام چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا این دو امن تر می شوند؟ آیا ایران کمتر از وضعیت کنونی تهدید هسته ای خواهد بود؟ نه هیچ یک از این رویداد اتفاق نخواهد افتاد در حقیقت خروج آمریکا از برجام ممکن است مجوزی به ایرانی ها برای تجدید و چند برابر شدن تلاش های آن ها برای دستیابی به سلاح هسته ای باشد.

خروج آمریکا از برجام تنش های منطقه ای را افزایش خواهد داد و با تضعیف اتحاد قدرت های بزرگ امنیت کمتری برای تمام دولت ها ایجاد گردد. همچنین اگر قدرت های موافق حفظ برجام درصدد برآیند که بدون آمریکا هم در این توافق بمانند و تحریم های آمریکا علیه ایران را خنثی کنند این مسئله ضعف بیشتری آمریکا را نشان می دهد. اما پرسش این است که پس از خروج آمریکا از برجام چه اتفاقی روی خواهد داد؟ آیا نتانیاهو و ترامپ مسئول اقدامات خود خواهند بود؟ مهم تر از همه قربانیان این دروغ ها چه بهایی را می پردازند؟ سرنوشت میلیون ها نفر به این تصمیمات وابسته است و چشم انداز این رویداد برای بلند مدت در جاهایی مانند آمریکا و اسرائیل از این که مردمشان فکر کنند کسانی که سکان کشور را به دست می گیرند برای رهبری و اداره کشور لازم است دروغ بگویند خوب نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.