آسوشیتد پرس گزارش داد، محمودعباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفته بود عملکرد اجتماعی یهودیان از جمله پولشویی علت دشمنی و خصومت با آن‌ها در اروپاست و برای این اظهارات خود به چندین کتابِ نوشته نویسندگان یهودی اشاره کرد.

وی در جریان سخنرانی در شورای ملی فلسطینی افزود: اسرائیل یکی از پروژه‌های استعماری اروپا بوده است.

در واکنش به این اظهارات محمود عباس، دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در تل‌آویو در توییتی اظهارات محمودعباس را "بی‌ارزش و بی‌اهمیت" توصیف کرده و نوشت: "به تمامی آن‌هایی که فکر می‌کنند اسرائیل دلیل عدم صلح است، باید بگویم که دوباره خوب فکر کنید!"

این لفاظی‌ها بیانگر تشدید تنش‌ها میان فلسطینی‌ها و دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکاست.

پس از آنکه دونالد ترامپ، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، فلسطینی‌ها ارتباطات خود با این دولت واشنگتن را به حالت تعلیق در آوردند.

در همین حال سیاستمداران اسرائیلی و فعالان حقوق بشری، صحبت‌های محمود عباس درباره هولوکاست را محکوم کردند.

محمود عباس تلویحا گفته بود که یهودیان خود مسبب این واقعه بودند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفته بود کشتار جمعی یهودیان اروپایی توسط نازی‌ها، به دلیل فعالیت‌های اقتصادی آنها بوده و نه به دلیل یهودستیزی.

به گفته وی، نقش یهودیان در جامعه "رباخواری، بانکداری و چیزهایی شبیه به این بوده است."

سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز گفته که این حرف‌ها "یهودستیزانه و رقت‌آور است."

یکی از مقام‌های عالی وزارت خارجه اسرائیل به طعنه در توییتر نوشت: محمود عباس می‌گوید یهودیانی که پول قرض می‌دادند، مسبب هولوکاست بودند. به این آقا می‌گویند یک طرف مذاکرات صلح!."

در نیویورک نیز یک گروه حقوق بشری، ضمن محکوم کردن گفته‌های محمود عباس، این صحبت‌ها را "یهودستیزانه" توصیف کرده است.

حکومت نازی‌های آلمان در جریان جنگ دوم جهانی برای نابود کردن یهودیان شش میلیون نفرشان را در اردوگاه‌های مرگ به قتل رساندند. نازی‌ها نگران بودند یهودیان "خلوص نژادی" آلمانی‌ها را از بین ببرند.

وی ۹۰ دقیقه در نشست شورای ملی فلسطین سخنرانی کرد و در بخشی از آن روایت خود از تاریخ یهودیان اروپا را مطرح کرد.

وی گفت این گروه بارها در اروپا هدف کشتار بوده‌اند و حاضر است سه کتاب از نویسندگان یهودی معرفی کند که در آنها آمده این اتفاق نه به دلیل هویت دینی یهودیان، که به خاطر "عملکرد اجتماعی‌شان" بوده است.

وی گفت که این عملکردها "رباخواری، بانک‌داری و چیزهایی شبیه به این بوده" است.

در بخش دیگری از صحبت‌هایش محمود عباس گفت که یهودیان اشکنازی از تیره سامی نیستند. یهودیان اشکنازی از شمال شرق اروپا و آلمان هستند. این گروه از یهودیان در اسرائیل قدرت بسیاری داشته و نخست وزیران بسیاری از آنها در اسرائیل سر کار آمده‌اند. بنیامین نتانیاهو یکی از آنهاست

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.