یک منبع آگاه از شکست عملیات سازمان جاسوسی آمریکا در فراری دادن «شکیل آفریدی» که برای پیدا کردن مخفی‌گاه بن لادن با سازمان سیا همکاری کرده بود خبر داد.

روزنامه جنگ در گزارشی نوشت: نیروهای ویژه سازمان سیا سعی داشتند با حمله به زندان پیشاور شکیل‌آفریدی را آزاد و مقدمات فرار وی از پاکستان را فراهم کنند اما سرویس امنیت پاکستان موسوم به آی اس آی توسط یک جاسوس محلی پی به نقشه آمریکایی‌ها برد و آفریدی را به یک زندان نامعلوم در ایالت پنجاب منتقل کرد.

سازمان سیا به کمک جاسوس محلی خود به طور دقیق محل زندانی شدن شکیل آفریدی در زندان پیشاور را بررسی و آماده عملیات بودند که دخالت سرویس امنیت پاکستان نقشه آن‌ها را خنثی کرد.

سازمان سیا به کمک برنامه ساختگی مبارزه با فلج اطفال شکیل آفریدی پزشک پاکستانی توانست محل اختفای اسامه بن لادن رهبر القاعده را کشف و علیه وی وارد عمل شود.

وزیر کشور پاکستان تأکید کرد: آمریکا نمی‌تواند خواسته‌های خود، درباره «شکیل آفریدی» مهره سازمان سیا را به پاکستان دیکته کند.

کنگره آمریکا بعد از به تعلیق درآوردن کمک مالی به پاکستان و فروش جنگنده به این کشور،‌ آزادی «شکیل آفریدی» را یکی از شرایط ادامه کمک مالی به اسلام‌آباد اعلام کرد.

شکیل آفریدی به علت همکاری و کمک به سازمان سیا در یافتن مخفی‌گاه اسامه بن لادن رهبر القاعده به ۳۳ سال زندان محکوم شده است.

پس از صدور حکم زندان برای آفریدی، مقامات آمریکایی با این استدلال که او به سازمان سیا برای یافتن بن لادن که در مرگ هزاران آمریکایی نقش جدی داشته کمک کرده است، به این حکم به‌شدت اعتراض کردند.

آمریکا بارها خواهان تحویل گرفتن شکیل آفریدی شد و حتی تهدید کرد در صورتی که وی به آنان تحویل داده نشود کمک مالی خود به پاکستان را قطع می‌کند اما پاکستان حاضر به تحویل دادن وی نشد.

این در حالی است که موضوع مبادله شکیل آفریدی با عافیه صدیقی دانشمند پاکستانی که در بند آمریکایی‌ها به سر می‌برد نیز بارها مطرح شد اما دو کشور نتوانستند در این زمینه به توافق برسند.

به تازگی «ریموند دیویس» جاسوس سازمان سیا که بعد از کشتن ۲ پاکستانی توانست آزاد شود و به کشورش بازگردد با نوشتن کتابی درباره خاطرات خود مدعی شده که اسلام‌آباد با دریافت رشوه به عنوان خونبها وی را آزاد کرده است.

مقامات پاکستانی ضمن رد ادعای ریموند دیویس اعلام کردند که وی با شکیل آفریدی که ملیت پاکستان را دارد قابل قیاس نیست و آفریدی به هیچ قیمتی آزاد نخواهد شد.

قبل از این سرویس امنیتی پاکستان هشدار داد ممکن است آمریکایی‌ها برای آزادی شکیل آفریدی دست به عملیات نظامی بزنند بنابراین زندان پیشاور جای مناسبی برای نگهداری وی نیست و در زندان‌های ایالت پنجاب بهتر می‌توان از مهره سیا نگهداری کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.