بی بی سی گزارش داد، سران بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند که توافق هسته‌ای فعلی با ایران بهترین راه متوقف کردن این کشور از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است اما در عین حال باید توافقی تکمیلی هم به بحث گذاشته شود.

سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای، ضمن پیشتیبانی از برجام تأکید کرده‌اند مواردی وجود دارد که در توافق هسته‌ای با ایران به آنها پرداخته نشده و لازم است درباره‌اش تصمیم‌گیری شود؛ از جمله برنامه موشکی و حضور نظامی ایران در منطقه.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا امروز، یکشنبه ۲۹ آوریل، تلفنی و جداگانه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه صحبت کرده است.

هم‌زمان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که دونالد ترامپ هنوز درباره برجام "هیچ تصمیمی نگرفته" و در حال بررسی طرح ارائه شده توسط همتای فرانسوی خود است.

بیانیه امروز کشورهای اروپایی، هم‌راستا با پیشنهادهای امانوئل مکرون است که در سفرش به آمریکا مطرح کرد. رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد داده یک توافق "جامع‌تر" با چهار محور تهیه شود: اجرای مفاد توافق فعلی برجام؛ گسترش مفاد آن به پس از سال ۲۰۲۵؛ نظارت بر برنامه موشکی ایران و مهار نفوذ نظامی ایران در منطقه.

مقام‌های ایران پیشتر هرنوع پیشنهاد تازه برای اضافه شدن بر برجام را رد کرده‌اند و حسن روحانی هم در واکنش به موارد مطرح شده توسط آقای مکرون گفته است: "یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد.

ترامپ چه تصمیمی خواهد گرفت؟

با نزدیک شدن به روز ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) که مهلت مقرر اعلام نظر آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران است، تلاش‌های دیپلماتیک کشورهای طرف قرارداد برجام شدت گرفته است.

سران فرانسه، بریتانیا و آلمان که بر خلاف دونالد ترامپ موافق حفظ برجام هستند، تلاش دارند تا با حفظ این توافق برای نگرانی‌های مورد نظر آمریکا هم چاره‌ای بیندیشند. کشوری که نظرش در بقای برجام یا از بین رفتن آن نقش تعیین کننده دارد.

ترامپ اعلام کرده که اگر برای برنامه موشکی ایران و حضور نظامی این کشور در خاورمیانه راه حلی پیدا نشود، از برجام خارج خواهد شد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز آمریکا گفته که ترامپ هنوز تصمیمی نگرفته است.

او در پاسخ به این سوال که آیا برجام قابل اصلاح است گفت: مسلما دونالد ترامپ درباره توافق حرف‌های خیلی منفی زده که حکایت از آن دارد که گام‌های اروپا نگرانی‌ها را برطرف نمی‌کند؛ ولی احتمال دارد بتوانیم در گفتگو با متحدان اروپایی احتمالات دیگری پیدا کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.