اسماعیل هنیه امروز (شنبه) در گفت‌وگو با شبکه الغد تصریح کرد، نشست‌ها و کنفرانس‌هایی قرار است در غزه، بیروت و رم با مشارکت گسترده اقشار و جریان های مختلف فلسطین برگزار شود اما این نشست‌ها هرگز جایگزینی برای شورای ملی فلسطین نخواهد بود.

هنیه اظهار کرد که این نشست‌ها و کنفرانس‌ها بر اساس قاعده و موضعی  واحد و یکپارچه برگزار می‌شود؛ مبنی بر این که برگزاری نشست شورای ملی به شیوه کنونی در رام‌الله، تنها موجب تعمیق دودستگی و اختلافات داخلی خواهد شد.

وی افزود: ما به هیچ وجه به دنبال دودستگی و اختلافات داخلی بیشتر نیستیم و می‌خواهیم سازمان‌ آزادی‌بخش قوی و جامع باشدو بر همین اساس، نتایج نشست شورای ملی در رام‌الله هرگز بیانگر اجماع ملی فلسطین و خواست و اراده فلسطینیان نخواهد بود.

رهبر حماس تصریح کرد: ما هرگز به دنبال تشکیل شورای ملی جایگزین یا موازی نیستیم و با دیگر گروه‌های فلسطینی بر این مسأله اتفاق نظر داریم و تلاش زیادی کردیم تا محمود عباس را قانع کنیم که از برگزاری نشست شورای ملی در رام‌الله به این شیوه صرف نظر کند.

هنیه خاطرنشان کرد که حماس تماس‌های زیادی با مسئولان کشورهای عربی و در رأس آن‌ها مصر و دیگر کشورهایی که با تشکیلات خودگردان روابط دارند، برقرار کرده است تا این کشورها عباس را از برگزاری نشست شورای ملی منصرف کنند اما تمامی تلاش‌های انجام شده در این زمینه به شکست کشیده شد و عباس همچنان بر برگزاری این نشست اصرار دارد.

به گفته او، اعضای شورای ملی که مخالف برگزاری نشست آن به شیوه کنونی هستند، طی نامه ای به سلیم زعنون، رئیس این شورا خواستار تعویق زمان برگزاری آن شدند تا اتحاد و یکپارچگی این نهاد حفظ شود.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی تأکید کرد که ازسرگیری تلاش‌ها برای تحقق آشتی ملی نیازمند بسترسازی و فراهم کردن برخی عوامل است که در مقدمه آن تعویق زمان برگزاری نشست شورای ملی قرار دارد که قرار است اواخر ماه جاری در رام الله برگزار شود. همچنین دعوت به برگزاری نشست کمیته آماده سازی برای بازسازی و سروسامان دادن به شورای ملی بر اساس تفاهمات قاهره و بیروت، لغو کلی مجازات های اعمال شده بر نوار غزه و اجرای تمامی بندهای توافق ۲۰۱۱ قاهره نیاز ملی ضروری و مبرم است.

هنیه اظهار کرد که برگزاری نشست شورای ملی بدون حضور گروه های مطرح فلسطینی موجب تعمیق اختلافات داخلی شده و سازمان آزادی‌بخش را به عنوان مرجع جامع ملت فلسطین به حاشیه می‌راند.

وی گفت، حماس به خاطر پیشبرد آشتی ملی، خواستار لغو نشست شورای ملی به این شیوه و برداشتن تمامی مجازات های اعمال شده بر غزه شده است.

رئیس دفتر سیاسی حماس بیان کرد: به هیچ وجه قابل قبول نیست که تشکیلات خودگردان در شرایطی که ملت فلسطین با تمامی اقشار و جریان های ملی و سیاسی آن وارد نبردی مردمی با رژیم اشغالگر شده است، آن‌ها را مجازات کرده و حقوق کارمندان را قطع کند و این مسأله از نظر ملی و اخلاقی نادرست است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.