ماجرای «املاک نجومی» دوران ریاست قالیباف بر «بهشت» از آن دست پرونده‌هایی است که نه به پایان رسیده و مختومه به حساب می‌آید، نه همچنان بر زمین مانده و ماجرای تخلف ٢ هزار میلیاردی نادیده گرفته شده است. 

از همین رو شاید اظهارات کسانی که در دو سوی این پرونده ایستاده‌اند کمی با یکدیگر متناقض به نظر می‌رسد. علیرضا رحیمی، ‌نماینده فراکسیون امید مجلس روز گذشته به ایسنا گفته حساسیت پرونده‌های تخلفات شهردار اسبق تهران (که مشمول املاک نجومی هم می‌شود) ایجاب می‌کند، دستگاه قضایی جهت شفافیت اعلام کند در کدام شعبه در حال رسیدگی است و همزمان در خصوص روند رسیدگی به این پرونده اطلاعات اولیه به جامعه داده تا جلوی شایعات گرفته‌شود. 

 

با این حال حسین قربانزاده، سردبیر سابق روزنامه همشهری و دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت که قالیباف نقش پدر معنوی آن را ایفا می‌کند به «اعتماد» گفته اساسا پرونده‌ای وجود ندارد که نیازمند رفع ابهام باشد و چه بسا محمدباقر قالیباف خود دست به کار شده و از رقیب انتخاباتی سابق، ‌اسحاق جهانگیری به قوه قضاییه شکایت برد.

 

با توجه به اظهارات اخیر علیرضا رحیمی، شما در مورد شعبات رسیدگی به اتهامات شهردار تهران در قوه قضاییه اطلاعاتی دارید؟

 

در مورد این موضوع بی‌اطلاع هستم. تا جایی که من خبر دارم بحث مربوط به پرونده تخلفات تا پایان دوره قالیباف در شهرداری مطرح بود. البته موضوع مطرح شده این بود که شکایتی از کسانی که باعث شدند پرونده املاک نجومی به اینجا برسد، شکایتی صورت گیرد.

 

به جز ماجرای املاک نجومی، شکایتی از شخص قالیباف به عنوان شهردار تهران صورت گرفته است؟

 

در مورد امور حقوقی و شخصی ایشان اطلاعات دقیق و جزیی ندارم. تنها موضوع مربوط به املاک نجومی بود که آقایان سخنگوی قوه قضاییه و دادستان در مورد آن صحبت کرده‌اند. در مورد کسانی که نام‌شان در این پرونده مطرح بود هم قرار منع تعقیب صادر شده، ‌گرچه قرار منع تعقیب به مثابه حکم نیست اما به هر حال تا اینجا پیش رفته است. پس از آن هم افرادی که نام‌شان در پرونده املاک نجومی منتشر شده‌بود از منتشرکنندگان به اتهام نشر اکاذیب شکایت کردند. البته شخص قالیباف اعلام کرد که شکایتی ندارد.

 

پس موضوعی که علیرضا رحیمی مطرح کرده در مورد کدام پرونده است؟ آیا پرونده جدیدی برای شهردار اسبق باز شده است؟

 

از اظهارات رحیمی بی‌اطلاع هستم. هر دو هفته هم آقای اژه‌ای در این مورد اطلاع‌رسانی می‌کنند. آخرین بار هم سخنگو گفت گزارشی از شهرداری تهران (دوران نجفی) فرستاده شده اما صحبتی درمورد باز شدن پرونده جدید نبود. نه کسی شکایتی کرده و نه مدعی‌العموم وارد شده است. البته من سخنگوی قوه قضاییه نیستم و خبر ندارم. ممکن است یک نفر همین دیروز شکایتی کرده‌باشد اما بر اساس آنچه در فضای سیاسی و محافلی که وجود دارد شنیده‌ام شکایت یا احضاریه‌ای درکار نیست.

 

آیا گزارش نجفی شهردار سابق، پرونده جدیدی برای قالیباف باز نکرده است؟

 

این گزارش جنبه قضایی نداشته است اما مردد هستم و باید به آخرین صحبت‌های آقایان دولت‌آبادی یا اژه‌ای مراجعه کنید.

 

آیا پرونده‌هایی هم وجود دارد که شخص قالیباف شاکی باشد؟

 

اطلاعی ندارم.

 

بحث‌هایی در مورد حضور قالیباف در ستاد اجرایی فرمان امام یا بنیاد مستضعفان مطرح بود. فکر می‌کنید پرونده املاک نجومی و فسادهای شهرداری در به تعویق افتادن این سمت برای قالیباف تاثیری داشته است؟

 

بیشتر در ایام انتخابات تاثیر ناجوانمردانه‌ای داشت. صحبتی که آقای جهانگیری در مناظرات مطرح کرد، کذب محض بود. از همین روی افراد زیادی را می‌شناسم که این روزها و بعد از قرار منع تعقیب (برای نام‌های منتشر شده در فهرست املاک نجومی) یکی از مطالبات‌شان شکایت از جهانگیری است. البته نمی‌دانم این اتفاق رخ خواهد داد یا نه. الان شما از تاثیر پرونده املاک نجومی در یک پست مدیریتی می‌پرسید در حالی که پس از صدور قرار منع تعقیب قاعدتا باید مطالبه این باشد که از افراد مطرح‌کننده این اتهام همچون سایت معماری نیوز یا خبرنگاری که برخی اسناد را منتشر کرد، شکایت شود. مطالبه زیادی وجود دارد که آقای قالیباف اعاده حیثیت کند.

 

یعنی قالیباف قصد اعاده حیثیت علیه جهانگیری را دارد؟

 

این موضوع مطرح است اما دقیق نمی‌دانم. ممکن است شکایت کرده‌باشند اما من بی‌اطلاع هستم. بعد از اعلام نظر دستگاه قضایی این مطالبه صورت گرفته چون رقم اعلام شده از سوی جهانگیری کذب بود.

 

با همه این تفاسیر بحث پرونده املاک نجومی در پست اجرایی قالیباف موثر بوده یا نه؟

 

اصلا پستی در کار نبود. مگر آقای قالیباف قرار بود پستی داشته‌باشد؟ شایعه است.

 

هیچ پیشنهادی هم مطرح نشد؟

 

این پروژه را بخشی از جریان اصلاح‌طلبی دنبال می‌کند. این جریان وقتی می‌بیند کسی در جناح مقابل مستعد حضور در عرصه‌های بزرگ اجرایی و مقاطع انتخاباتی است، همواره در مظان نقد و تخریب قرار می‌دهد. یک نمونه آن هم طرح مناصبی چون ستاد اجرایی فرمان امام است. خود اصلاح‌طلبان این شایعه را مطرح کردند. دقیق خاطرم نیست اما سایت یا کانالی تحت عنوان صدای اصلاحات یا اصلاحات نیوز این گمانه را مطرح کرد بلافاصله توییت‌هایی منتشر کرد که چرا کسی با چنین اتهاماتی، چنین پست مهم اقتصادی بگیرد. چند روز بعد خودشان خبر منتفی شدن را منتشر کردند و به کسانی که بحث پرونده‌های قضایی در انتخاب فردی برای یک منصب اجرایی را در نظر داشتند احسنت گفتند. کل این موضوع یک پروژه روانی است.

 

چه سودی برای این جریان دارد؟ مگر اینکه شما معتقد باشید طرح این موضوع در فضای رسانه‌ای در عدم دسترسی قالیباف به این پست موثر بوده ‌باشد.

 

این شایعه هم مطرح شد تا عدم تحقق چنین پستی برای قالیباف به دلیل وجود پرونده‌های املاک نجومی را رسانه‌ای کنند و آن را دستاورد خودشان بدانند.

 

با توجه به صحبت‌های شما پس اساسا چنین پستی به قالیباف پیشنهاد داده نشده‌؟

 

از پشت پرده و اینکه چه کسی چه پیشنهادی داده مطمئن نیستم اما در تحلیل این موضوع باید جریان رسانه‌ای را هم درنظر داشت. وقتی همه اخبار را رصد کنید متوجه می‌شوید که تدبیری پشت این فضای خبری است. اگر اخبار را رهگیری کنید به ایستگاه‌هایی می‌رسید. می‌خواهند این شایعات را مطرح کنند تا اتهامات علیه قالیباف دوباره در فضای مجازی و رسانه‌ای رو بیاید.

 

در حال حاضر قالیباف به جز حضور در مجمع تشخیص، مشغول چه کاره هستند؟

 

در اردوهای جهادی به خصوص در غرب کشور فعالیت دارند. هر چند وقت یک بار هم در قالب همین اردوها به غرب کشور می‌روند.

 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.