روزنامه خبرتورک نوشت، بینالی یلدریم طی یک نشست اقتصادی در مادرید اسپانیا اظهار کرد: ترکیه قصد جدایی از اتحادیه اروپا را ندارد بلکه کشوری است که از ۶۰ سال پیش منتظر عضویت در اتحادیه اروپا بوده و امروز نیز مصمم به ادامه تلاش‌ها برای پیوست به این اتحادیه است.

وی تصریح کرد: همه کشورهایی که پس از ما درخواست عضویت داده‌اند عضو این اتحادیه شده‌اند اما اتحادیه اروپا موضع ایدئولوژیکی علیه ترکیه دارد و تاکنون از پیوستن ما به این اتحادیه جلوگیری کرده است.

وی تاکید کرد: همکاری ترکیه با روسیه برای امنیت منطقه لازم و ضروری است و این روابط به تامین امنیت اروپا نیز کمک می کند.

وی بیان کرد: توسعه روابط ترکیه با روسیه به معنای جایگزین روابط آنکارا با اتحادیه اروپا نیست بلکه حتی به تقویت امنیت کشورهای اروپایی کمک می کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه کشورهای اروپایی به طور باورنکردنی فضا را برای گروه کودتاگر گولن باز گذاشته و باعث ناراحتی ترکیه می شوند که این اقدام آنها علیه ترکیه به عنوان یک کشور هم پیمان بزرگ در ناتو، عملی عاقلانه برای آینده اتحادیه اروپا نخواهد بود. 

هفته گذشته &#۳۹;یوهانس هان&#۳۹; کمیسیونر گسترش اتحادیه اروپا گفت که ترکیه به سرعت از مسیر عضویت در این اتحادیه دور می شود.

هان اظهار داشت: تحلیل ما نشان می دهد که ترکیه به برداشتن گام های بلند برای دوری از اتحادیه اروپا، به ویژه در زمینه های حاکمیت قانون و حقوق بنیادین ادامه می دهد.

رویترز گزارش داد که این شدیدترین انتقاد بروکسل از آنچه حرکت ترکیه به سمت اقتدارگرایی می خواند، به شمار می آید.

آنکارا در پاسخ به بروکسل اعلام کرد که اتحادیه اروپا رفتار منصفانه ای با ترکیه ندارد.

&#۳۹;بکیر بوزداغ&#۳۹; سخنگوی دولت ترکیه گفت که اظهارات مثبت در گزارش اتحادیه اروپا نتوانست سرپوشی بر رفتار نامناسب این اتحادیه با آنکارا بگذارد.

یشتر &#۳۹;میشائیل روت&#۳۹; وزیر اتحادیه اروپایی آلمان گفته بود: هر چند که پیشرفتی در روند الحاق ترکیه به اتحادیه حاصل نشده است و سوالاتی در مورد حاکمیت قانون در آن کشور وجود دارد، اما این مذاکرات نباید متوقف شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اوایل فروردین ماه گفته بود که او همچنان به کار کردن در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا متعهد است. 

وی روز دوشنبه (ششم فروردین ۹۷) در پایان نشست مشترک با روسای کمیسیون و شورای اروپا در بلغارستان گفت: برای اروپا که مدعی قدرت جهانی است یک اشتباه بزرگ خواهد بود که ترکیه را از سیاست گسترش خود کنار بگذارد. 

وی افزود: ما انتظار حمایت قوی (اتحادیه اروپا) را در زمینه مسائلی حساس مانند مبارزه با تروریسم به جای انتقادهای غیرمنصفانه داریم.

موضوع مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از مسائل مورد مهم اختلاف است که موضع واحدی در اروپا درباره آن وجود ندارد. 

ترکیه از سال ۲۰۰۵ مذاکراتی را برای عضویت در اتحادیه اروپا آغاز کرده اما این مذاکرات به علت اختلافات دو طرف در چند سال گذشته متوقف مانده است و برخی کشورهای عضو این اتحادیه مانند آلمان و اتریش با عضویت ترکیه مخالفند و &#۳۹;سباستین کورتس&#۳۹; صدر اعظم اتریش بارها تاکید کرده که مذاکرات با ترکیه در این زمینه باید متوقف شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.